Her er Leif Olav Jensen fra Scandinavian Tug Service AS på plass i førerhuset på 400 tonneren til Taraldsvik Maskin. Dette er et av de tyngre elementene. Vi ser også en av de to båtene som bidro med å flytte lekteren. Disse tilhører Skarvik AS.

Plasserte mobilkrana på lekter

En mobilkranjobb litt utenom det vanlige for Taraldsvik Maskin AS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Da skipsverftet Skarvik AS i Svolvær (Nordland) skulle ha montert en plattform til en skipsheis fra Syncrolift AS i midten av april, var mange bedrifter i aksjon.

Svolvær Maskinstasjon AS bygget midlertidig påkjøringsrampe, slik at Taraldsvik Maskins 400 tonn mobilkran, Tadano ATF 400G-6, kunne kjøres om bord på en lekter fra Gerd Stensen AS (Leknes).

Skarvik AS sto for alt det praktiske i forbindelse med fortøyning og forhaling av lekter, samt alt arbeid i forbindelse med montering av seksjonene.

Skipsheisen vil kunne heise skip på opp til 1250 tonn, med opp til 40 meter lengde og 17 meter bredde.

280 tonn ballast

Leif Olav Jensen fra Scandinavian Tug Service AS fra Hvaler (Østfold) sto for beregning av trim, stabilitet og ballastering på lekteren med mobilkrana.

Svolvær Maskinstasjon AS bygget midlertidig påkjøringsrampe slik at mobilkrana kom seg opp på lekteren.

- Det var en betydelig mengde vann som ble brukt som ballast, ca. 280 tonn, sier Jensen.

Ballasten lå på samme sted både med og uten last på krana, trimmet slik at når krana hadde element på kroken var det så å si null grader helling på lekteren.

I tillegg til å beregne stabiliteten på lekter med mobilkran og last, var han også fører på mobilkrana under operasjonen. Det var fire elementer som ble løftet på plass. Disse var på 82, 82, 75 og 20 tonn.

Krana var utstyrt med 138 tonn motvekter på de to tyngste løftene. Krana veier 72 tonn uten krok og motvekter. Totalvekt med lekter, ballast, kran, motvekter og løftet, var 950 tonn. Så det var en betydelig mengde masse i bevegelse.

Vær og sjøgang

- Vi var veldig avhengige av godt vær. Spesielt med tanke på sjøgang, men også med tanke på vind i lasten. Ferga til Skrova og skipstrafikken for øvrig var veldig hensynsfulle og gikk med redusert hastighet under operasjonen. Vi var også veldig heldige med været, sier Jensen.

Løftene foregikk i perioden 15. til 19. april. Ett løft per dag og fri søndag.

Økt etterspørsel

Taraldsvik Maskin AS har fire mobilkraner. De pleier å utføre oppdrag på land. Etter denne jobben til sjøs, har de fått henvendelser med forespørsel om nye oppdrag til sjøs.

- Vi har fått et par forespørsler på å utføre oppdrag med mobilkran på lekter de siste dagene. Dette fordi man har sett videoer på Facebook av jobben vi gjorde, sier Frode Jørgensen, avdelingsleder for Transport og Kran hos Taraldsvik Maskin AS.

Video som viser et av de tyngste løftene, publisert på Facebook av Skarvik AS:

Powered by Labrador CMS