Slik skal farleia bli. Anleggsarbeidet skal foregå i det røde området ved Grunnesundsholmen.

Sjøentreprenøren skal ta opp over 50.000 m³ masser

Sjøentreprenøren starter neste uke opp anleggsarbeidet i prosjektet Innseiling Maurholen, som skal gjøre farleia dypere og bredere ved Grunnesundsholmen i Nordra Sundet, vest for Eigersund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Farleia ved Grunnesundsholmen skal gjøres 7,5 meter dyp og utvides fra 40 til 70 meter i bredden. Det innebærer også at to nye sjømerker blir etablert og at de eksisterende sjømerkene blir tilpasset endringene.

- Gir sikrere og mer effektiv farlei

- Ei dypere og bredere farlei er med på å øke sikkerheten og effektiviteten samt redusere transportkostnadene for brukerne av farleia. Økt sikkerhet og fremkommelighet fremmer verdiskapning og styrker rammebetingelsene for sjøbasert godstransport. Større skip som tar mer last da kan brukes, og transportkostnadene går ned, sier prosjektleder Magnus Rørvik i Kystverket, som er byggherre for prosjektet.

Sjøentreprenøren AS skal være ferdige med jobben til 1. desember i år.

Bruker masser i Holevika

Utdypingen strekker seg over et areal på ca. 22.600 kvadratmeter og innebærer et opptak av omtrent 53.300 kubikkmeter løsmasser. Deler av massene som skal fjernes kommer til nytte i Holevika.

- Eigersund kommune, ved Eigersund Næring og havn KF (ENH), ønsker å benytte ca. 10.000 kubikkmeter av disse massene til å utvide kaia i Holevika, litt sør for Eigersund. Massene som ikke benyttes av ENH blir lagt i et godkjent sjødeponi i Sundet. Forurensede masser (anslått til 165 kubikkmeter) skal leveres til godkjent mottaksanlegg på land, sier Rørvik.

Powered by Labrador CMS