TILTROTATOR: XTR20 for bæremaskiner fra 16 til 20 tonn, er den første modellen i tredje generasjon tiltrotatorer fra Steelwrist.

Tidenes lansering fra Steelwrist

HAMBURG: Sentralsmøring «onboard» på tiltrotatoren, helt redesignet og mer kompakt tilt, nytt styresystem og app som viser all info, trådløs overføring som bekrefter at festene er i lås og rotasjons- og tiltsensor innebygget i tiltrotatoren. Det er stikkord fra deler av den største lanseringen fra Steelwrist noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Anlegg&Transport var på plass i Hamburg i Tyskland der Steelwrist hadde lagt sin superlansering. I anledningen av at Steelwrist skulle åpne sitt nye hovedkontor i Tyskland, slo selskapet to fluer i én smekk og hentet inn store deler av Europa-pressen, en rekke maskinforhandlere og andre kunder til den store lanseringen i Tyskland.

STUDIOBILDE: Designet er endret på den nye tiltrotator-generasjonen. Blant endringene er at tiltsylindrene står mer opp, og ikke så mye ut til siden.

Det var mange nyheter som ble presentert, men for det norske markedet er nok den helt nye generasjonen tiltrotatorer XTR av størst interesse. Første modell i Steelwrists tredje generasjon tiltrotatorer er XTR20 som er beregnet for bæremaskiner fra 16 tonn til ca. 20 tonn.

Helt ny tiltrotator

- Dette er ikke en facelift. Det er en helt ny tiltrotator, designet og bygget uten en eneste del fra forrige generasjon, sa adm. direktør Stefan Stockhaus under lanseringen.

XTR har fremdeles støpt «tilt-kropp», fremfor sveiset. Steelwrist sverger til dette for lettere å ha mer stål der det er nødvendig og redusere der man kan, samt å unngå spenninger som kan oppstå i stålet i sveiseskjøtene. I utviklingen er det lagt mye vekt på å beskytte utsatte komponenter og slanger.

OPTILUBE: Det grønne til høyre for midten i bildet er sentralsmøringen som Steelwrist har montert på tiltrotatoren. Beholdere skal holde til ca. et halvt års forbruk.

Den nye tilten er ca. fem cm kortere, og tiltsylindrene står mer «oppreist» enn tidligere da de sprikte mer ut. Tross endringene, har tilten fremdeles tiltfunksjon i 45 grader som tidligere. Den første modellen er tilgjengelig med både S60 og SQ60 helautomatisk kobling av olje og strøm.

Sentralsmøring

En av de store nyhetene på den nye generasjonen er OptiLube. Dette er sentralsmøring av tilten, og som sitter på tilten. Beholderen skal holde til ca. seks måneders bruk, og fordelene er åpenbart at man slipper å tenke på å smøre selv og at man ikke får fettet fra bæremaskinen. Går det hull i en slange fra maskinen, så er det ikke sikkert at dette umiddelbart oppdages. Det kan være kritisk med tanke på at det aller viktigste vedlikeholdet av en rotortilt er nettopp smøringen.

LOCKSENSE: Det er navnet på det nye sensorbaserte og trådløse sikkerhetssystemet for å sørge for at kilene er i lås.
NYTT HOVEDANLEGG: Lanseringen av de nye produktene var lagt til Hamburg der Steelwrist har åpnet et helt nytt anlegg for Tyskland.

Design, lagre, forseilinger (triple), svivel og alt er oppgradert for å få en mest mulig effektiv tiltrotator. Steelwrist har også valgt å «mure» tilt- og rotasjonssensoren som snakker med maskinstyringen, inne i tilten. Tidligere satt dette utenpå på «et mest mulig passende sted», men like fullt utsatt for å treffes av masser med fare for å bli ødelagt.

Trådløs sikkerhet

NY SERIE SORTERINGSKLYPER: Steelwrist har utviklet ny serie sorteringsklyper som er lettere, sterkere og gir bedre beskyttelse av ledninger og koblinger.

En annen viktig del av lanseringen er konseptet LockSense som er en sikkerhetsanordning for å sikre at redskap er låst i festet. Steelwrist har valgt å bruke sensorteknologi og trådløs radiooverføring til styresystemet, samt en spesiell utforming av kilene som sikrer at redskapen sitter «beint». Begge kilene har hver sin sensor og sender signaler, hvilket gir en dobbel dekning dersom én av dem er ute av funksjon. Dette er gjort for å sikre oppetid på utstyret.

En del av lanseringen er også det nye styresystemet Quantum Connect, det fjerde styresystemet fra Steelwrist på litt under 20 år. Dette oppgis å være mye enklere å installere, samt at komponentene i hytta er blitt mindre for å lett feste dem for eksempel under armlenet på førerstolen. En ny app lanseres også, InstallMate, og via denne har føreren fortløpende status på tiltrotatoren. Det sendes også varsler via appen når smørefettet har 10% igjen, eller om det kommer feilmeldinger.

VIBROPLATER: Ny serie for gravemaskiner som bæremaskin ble lansert.

Nye produkter

Steelwrist lanserte også noen helt nye produkter: XT som er tilter uten rotasjon, og XR som er roterende fester, men da uten tilt. Disse produktene er selvfølgelig langt rimeligere enn tiltrotatorer, og produktseriene er utviklet mest med tanke på andre markeder enn det skandinaviske. For mange som ikke kjenner til tiltrotatorer og ikke forstår fordelene redskapen gir, er det en tung investering å «kaste seg på» og kjøpe en tiltrotator. Rotatorene koster ca. 55% av prisen på en tiltrotator, og kun tiltenheten er betydelig rimeligere enn det igjen.

Steelwrist lanserte også nye serier med multiklyper (MGX), sorteringsklyper (SGX) for maskiner opptil 26 tonn, samt seks nye vibroplater (HCX) for bruk på gravemaskiner (S40 til S70-fester) tilpasset bæremaskiner fra 2 til 26 tonn.

.

Powered by Labrador CMS