Statens Vegvesen kontrollerer alle tunge kjøretøy på vei ned fra Hardangervidda og Haukeli. Bildet er fra forrige gang de gjorde det samme.
Med håndholdte måleinstrumenter sjekker kontrollørene fra Statens Vegvesen temperaturen på bremsene. Bildet er fra en tidligere anleding på Rv 7 ved Maurset.

Alle tunge biler sjekkes øst-vest

Statens Vegvesen kontrollerer alle vogntog på vei ned fra Hardangervidda på riksvei 7 og på E134 ved Seljestad. 37 av 112 kontrollerte kjøretøy har fått kjøreforbud.

Foranledningen er tunnelbrannen i Gudvangatunnelen tirsdag 11. august. Den vil være stengt i lang tid fremover og mye av tungtrafikken går i stedet over Hardangervidda og på E134 over Haukeli. På Geilo ble det rapportert om 700 flere tunge kjøretøy siste døgn, ifølge NRK.

Siden onsdag ettermiddag har Statens Vegvesen kontrollert alle de tunge kjøretøyene på vei ned fra fjellet.

På Leiro i Eidfjord står kontrollørene på plassen som brukes ved kolonnekjøring om vinteren. Alle tunge kjøretøy på vei nedover stanses, mens busser også stanses på vei opp.

Tilhenger uten bremser

Torsdag ble 112 lastebiler og omkring det samme antall busser kontrollert. Det desidert mest alvorlige tilfellet var et norsk vogntog uten bremser på tilhengeren.

- Det var en luftlekkasje på mateslangen mellom bilen og hengeren. Det alvorligste med det var at sjåføren visste om det, og kjørte likevel, sier Torgeir Bang i Statens Vegvesen som er med på kontrollen.

Totalt fikk 37 av de 112 vogntogene kjøreforbud. De aller fleste (23) måtte bli stående en stund på grunn av for varme bremser, fem fikk kjøreforbud på grunn av lastsikring, sju på grunn av feil på ABS, én på grunn av luftlekkasje og én på grunn av manglende bremser.

Varme bremser

Et annet vogntog med 24 tonn last på en fem-akslet ekvipasje hadde ikke bremser på den ene akslingen. Der var temperaturen 34 grader på den nest siste og 500 grader på den siste akslingen.

I tillegg er det to vogntog uten ABS på tilhengeren som har fått kjøreforbud. Tre av disse vogntogene har vært norske, mens det siste er utenlandsk.

En opptelling av torsdagens kontrollerte frem til kl. 18 viste 40 norske, 15 nordiske, 11 vest-europeiske og 32 øst-europeiske vogntog. For bussene er det en overvekt av skandinaviske busser.

Pålegg om motorvask

Fra ledelsen i Statens Vegvesen har kontrollørene fått instruks om særlig å sjekke busser. Det har resultert i at mellom 15 og 20 så langt har fått pålegg om å gjøre en grundig motorvask. Ytterligere tre har fått pålegg om å oppsøke verksted for å utbrede olje og diesellekkasjer.

- Ingen av bussene vi har stoppet har vært i veldig dårlig forfatning. Det som overrasker oss noe er at flere sjåfører sier de ikke er inne i motorrommet så ofte. Noen har til og med hatt problemer med å åpne det, sier Bang.

Måtte kjøle bremsene

Totalt sett er kontrollørene fra Staten Vegvesen fornøyd med resultatene. I løpet av det første døgnet og ca. 250 kontrollerte er det bare fire som har måttet parkere, men ca. 15 har måttet vente og fått kjølt ned bremsene sine før de fikk fortsette.

Hvor lenge Gudvangatunnelen blir stengt er ukjent enn så lenge. Sist gang den var stengt etter brann , i august 2013, ble den åpnet for kolonnekjøring for tunge kjøretøy etter tre uker. Så langt har Statens Vegvesen lagt planer for kontinuerlig overvåking de neste tre ukene.

- Vi er ute for å forebygge. Derfor vil vi fortsette med disse kontrollene til det blir normal trafikkavvikling igjen, sier  Tormod Gausdal i Statens Vegvesen.

Da Statens Vegvesen gjorde det samme for to år siden, var det 15 vogntog som måtte stoppe og kjøle bremsene på en dag.

Forsiden nå