STØTTE: Føreren må fremdeles sitte i anleggsvalsen, men oppgavene utføres automatisk.
STØTTE: Føreren må fremdeles sitte i anleggsvalsen, men oppgavene utføres automatisk.

Cat med hjelp til komprimering

LANSERT I LAS VEGAS: - Dette er det nærmeste vi akkurat nå kommer en full autonom anleggsvals.

Det sier Glenn Thorén hos Cat-forhandler Pon Equipment AS. Han har ansvaret for asfalt- og komprimeringsutstyr hos Pon i Norge, og jubler etter den store nyheten som Caterpillar «slapp» på Conexpo i Las Vegas.

Tar over kjøringen

Og nyheten vi snakker om, heter Cat Command, eller C4C som det omtales internt i Caterpillar-systemet. Dette er teknologi som kan ettermonteres på alle Cats vibrerende anleggsvalser i B-serien fra 54B til 78B, og helt konkret hjelper det føreren til å komprimere riktig, uten ekstra overfarter og helt nøyaktig i overlappingen.

- Løsningen er tilgjengelig fra nå, og monteres i valsene i samarbeid med Sitech Norway AS. Det tar et par timers tid, tenker jeg, sier Thorén til A&T.

SKJERM: Touchskjerm i hytta viser C4C-løsningen. Cat har jobbet for å få fremstillingen så intuitiv som mulig.
PRODUKTSJEF: Glenn Thorén har ansvaret for asfalt- og kompakteringsmaskinene hos Cat-forhandler Pon Equipment AS.

Kobles automatisk opp

En touchskjerm i hytta med intuitivt oppsett gjør det enkelt for fører å koble opp til vanlige basestasjoner, helt uten støtte fra Cat eller kontoret til entreprenøren. Når dette er gjort, bruker føreren maskinen til å angi grensene for området som skal kompakteres, og legger inn ønskede komprimeringsparametere. Når føreren deretter skrur maskinen over på «auto», tar systemet over fremdrift, styring av valsen og vibrasjon/komprimeringsgrad. Arbeidet som utføres, spares i systemet og kan hentes opp på touchskjermen.

- C4C er et hjelpemiddel for at valsefører skal gjøre det riktig hver gang, og da spesielt for å få riktig overlapp, sier Thorén hos Pon.

Fører kan gripe inn

Systemet fanger opp fremmede objekter som befinner seg i veien, og varsler fører. Dersom maskinen går inn i et område som ikke skal komprimeres med vibrasjon, kan føreren velge å stoppe vibrasjonsfunksjonen midlertidig, og skru det på igjen når den aktuelle strekningen er passert.

Gode maskinførere er mangelvare mange steder, og Caterpillar påpeker at systemet kompenserer for mangel på kunnskap og erfaring. Med andre ord vil området bli riktig komprimert så lenge man mater inn riktige parametere i forkant. Systemet tar deretter over og sørger for å holde riktig hastighet, at komprimering blir riktig uten ekstra overfarter og ikke minst at overlappinger blir nøyaktige. Hvor mye overlapp man ønsker, stilles inn i forkant.

Forsiden nå