En av de første med Scania V8
LARVIK (AT.no): Tore Sam Sørensen (77) fikk en av de to første Scania-lastebilene som kom til Norge med V8-motor i 1969.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det var en liten revolusjon da Tore Sam Sørensen fikk den nye bilen i 1969. Scania 140’en ble en helt ny måte å kjøre og bo i lastebilen. Den første lastebilen med stor V8 diesel turbomotor ble en revolusjon i krefter.
Han var en av en håndfull sjåfører som kjørte for Johan Evensen & sønner fra Sandefjord mellom Oslo og Bandar Abbas i Iran.
Transporten var med skipsdeler som skulle ned til den persiske gulf. Den 8000 kilometer lange kjøreturen hver vei var et resultat av seksdagerskrigen som stengte Suez-kanalen.
Enorm forskjell
De første turene på den ruta, kjørte Tore Sam Sørensen en ny Scania 76. Den hadde 260 hestekrefter, og var i den tidens målestokk en sprek lastebil.
- Da 140’en kom med 350 hestekrefter, var det en enorm forskjell. Men like stor som forskjellen i kreftene var komforten inne i bilen. Det var en helt annen måte å bo i bilen på, sier Tore Sam Sørensen.
Selv om de brukte like lang tid som med 76’en, var det lettere å kjøre. I tillegg brukte de betydelig mindre diesel.
Ute langs veiene vekket også bilene oppsikt. Nedover på Balkan og i Midtøsten var det ingen som hadde sett slike biler. Det var mange som kom bort for å se når de stoppet langs veien.
To mann
De var to mann som delte på den strabasiøse kjøreturen. Johan Evensen & sønner garanterte at lassene på 21 tonn skulle komme frem på 12 dager. Rekorden var tur/retur på 17.
Det var enorme påkjenninger på bilene i løpet av turen. Temperaturen varierte mellom 30 varme og 30 kalde grader på samme tur.
I tillegg var standarden på veiene høyst varierende. Om det i det hele tatt kunne kalles en vei mange steder.
Eneste 140
V8’eren Tore Sam Sørensen kjørte, var den eneste tilsvarende som gikk på denne kjøringen. Mens alle de andre bilene var med kapell, hadde denne bilen også vært i Danmark og fått bygd på skap.
- Det var lenge å vente på 140’en. Jeg tror nesten det føltes enda lenger enn i dag, sier Tore Sam Sørensen og flirer.
Service på bilene tok de underveis selv. På en tur røk en servopumpe på Scania 76’en. Da gikk det nesten én dag for å få tak i telefon for å få ringt hjem. Servopumpen ble sendt ned som flyfrakt, og den byttet Sørensen og makkeren selv.
Få turer
I juli 1970 ble Tore Sam Sørensen knivstukket i ryggen i det tidligere Jugoslavia. Det ble slutten på den kjøringen for hans del. En nerveskade knivstikket påførte ham, har gjort at han siden har måttet bruke en stokk. To år etter overfallet begynte han for seg selv.
- Jeg begynte for meg selv i 1972. Da startet jeg Containerservice i Sandefjord. Det drev jeg frem til på 2000-tallet. Siden det har ex-kona og sønnene mine drevet det videre, sier Tore Sam Sørensen.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?