En nestor fra borde hos MAN

Det ble ikke noe 30-årsjubileum i MAN, men tett på for Georg Pachta-Reyhofen som trekker seg tilbake fra stillingen som toppsjef i holdingselskapet MAN SE 30. september. Hans etterfølger er Joachim Drees.

Etter å ha tatt sin doktorgrad i mekanisk engineering kom Pachta-Reyhofen (60) til MAN-gruppen i Wien i 1986. Etter dette har han hatt en rekke ledende stillinger i MAN, blant annet sjef for utviklingsavdelingen i MAN nyttekjøretøy, toppsjef i MAN Diesel, tilsvarende i MAN Truck & Bus og de siste årene altså i paraplyselskapet over de øvrige MAN-selskapene, MAN SE. Helt ute av nyttekjøretøy er han likevel ikke ettersom han fortsetter i en rådgivende funksjon i Volkswagen Group hvor både MAN og Scania inngår i dag.

- Jeg har hatt gleden av å lede MAN-gruppen gjennom utviklingen til å bli en sterk global aktør innenfor transport og energiforsyning og som nå er toppet med MANs integrering i Volkswagen Group. Nå som denne prosessen er fullført, er tiden inne for å overlevere stafettpinnen til andre, uttaler Pachta-Reyhofen.

Andreas Renschler, tidligere Mercedes-Benz og nå nyttekjøretøysjef i Volkswagen Group, sier Pachta-Reyhofen har hatt en viktig funksjon i å videreutvikle MAN-gruppen i en stadig mer krevende konkurransesituasjon. Her skal vi for egen regning legge til at Pachta-Reyhofen kom til MAN nettopp det året mange regner som startpunktet for det moderne MAN. Dette året lanserte MAN F90-serien som fikk virkelig vind i seilene i et selskap som hadde slitt økonomisk i mange år.

Den nye sjefen

Joachim Drees (50) tar over MAN-roret 1. oktober. Han har siden 1. april i år vært leder av MAN Truck& Bus og sitter også i styret ledelsesgruppen for Volkswagen truck & Bus Holding. Han har mange år bak seg i Daimler og ble tidligere i år hentet til MAN av Andreas Renschler.

Forsiden nå