FLEKSIBEL: Med draget dratt inn er vogntoget en vanlig bil og henger. Uttrukket blir det et modulvogntog med 60 tonn i totalvekt.

FLEKSIBEL: Med draget dratt inn er vogntoget en vanlig bil og henger. Uttrukket blir det et modulvogntog med 60 tonn i totalvekt.
 (Foto: Espen Braata
)

Får med mye mer

JESSHEIM-OSLO (AT.no): Siden sommeren 2017 har ­Vebostad Transport kjørt tilslag til Follobanen med modulvogntog. Gevinsten er nesten 1/3 mer sand og singel på hver tur.

Vogntoget Knut Vebostad kjører, sto utstilt og var ett av trekkplastrene under Volvos anleggsdager våren 2017. Bilen og tilhengeren er den første i Norge for transport av stein og sand som kan veksle mellom vanlig semi, vogntoglengde og modulvogntog.

Prosjektet og bilen begynte Knut Vebostad å tenke på allerede da det ble åpnet opp for å bruke modulvogntog på norske veier. Bilen er bygget for å kunne brukes også på de veiene som ikke er åpnet for modulvogntog. Derfor har det vært en lang og omstendelig prosess frem til bilen kom på veien.

Smertefritt

- Dette er fremtidens måte å transportere på. Nå har jeg kjørt over 70.000 helt smertefrie kilometere, sa Knut Vebostad til AT.no våren 2018. Han hadde forventet at det måtte gjøres noen småjusteringer på utstyret underveis. Men det ble med én liten justering før det ble akkurat som han ønsket seg.

(Teksten fortsetter under videoen)

Se video av modulvogntoget i bruk sommeren 2018. Filmet og redigert av Morty's.

Settet er satt sammen med en kombi-tippbil med svingskive under kassen. Så er det en uttrekkbar dolly som igjen har en to-akslet semi koblet til.

Det gjør at vogntoglengden kan varieres fra 19,3 til 20,8 meter. Dermed kan også totalvekten økes til 60 tonn på veier som er åpne for modulvogntog.

Optimalt

Vebostad Transport har fem tippbiler som er innleide hos Gunnar Knutsen AS. Flere av disse har gått i kjøring av tilslag til betongproduksjonen som foregår på Åsland utenfor Oslo til Follobane-prosjektet.

INGEN FORSKJELL: Langs landeveien merker ikke Knut Vebostad noen forskjell på å kjøre modulvogntoget kontra en vanlig tippbil med tilhenger. Foto: Espen Braata

Vebostad Transport kjørte ett år med «vanlig» tippbil, før de tok i bruk modulvogntoget.

AT.no fikk prøvekjøre vogntoget på en tur fra Jessheim til Åsland. Selv om det ser langt og gedigent ut, sporer det som nesten hvilken som helst annen lastebil med tilhenger. Eneste forskjell er at du må beregne litt mer plass inn i rundkjøringer. Det handler kun om trening. Ute langs landeveien går det helt snorrett.

Utslipp

Knut Vebostad er også opptatt av miljø og utslipp. Han vil ha med mest mulig tonnasje med minst mulig utslipp. Ved å bygge en bil som er optimal i forhold til det den skal brukes til, vinnes mye nyttelast.

Semi’en veier akkurat 6 tonn, mens dolly’en veier 2,5 tonn. Volvo FH 750’en som trekker hele settet, veier 13 tonn. Det gir en nyttelast som modulvogntog på formidable 38,5 tonn.

Det går også an å bruke tilhengeren som en 2-akslet tippsemi. Da blir tillatt totalvekt 46 tonn. Likevel blir nyttelasten om lag som en tradisjonell tippsemi fordi hengeren er lettere.

EN EKSTRA: Det går på en ekstra skuffe når hjullasteren fyller tilhengeren til Knut Vebostad. Foto: Espen Braata

Gevinst

For å få så mye som mulig på hver tur, er hele påbygget i aluminium. Fordi aluminiumen i utgangspunktet er så lett, har Knut Vebostad valgt å bygge litt større kasse på både bil og tilhenger enn han kan fylle.

Gevinsten er at han slipper å bekymre seg for å søle langs veien.

- Det er en generell uvilje i hele transportbransjen til å prøve nye ting. Heldigvis hadde Nor Slep guts til å bli med på dette prosjektet, sier Knut Vebostad. Han tror han har kjøpt sitt siste konvensjonelle tippbilsett.

Fleksibel

Fordi bilen har et kombipåbygg med svingskive liggende under kassen, gir det mange muligheter.

Hvis veien ut eller inn der massen skal hentes eller leveres ikke er godkjent for modulvogntog, finnes det to muligheter. Enten kan det kjøres med draget på dollyen trukket inn. Da blir tillatt totalvekt 50 tonn.

Alternativ to er å ta av kassen på bilen og koble fra dolly’en for så å hekte semi’en direkte på bilen. Da må det svippes to turer ut til veien som er godkjent for modul. Først med semi’en før man henter kassen på bilen og dolly’en. Å bytte mellom modul og ordinær semi tar 20 minutter.

Vil mer

Likevel synes ikke Knut Vebostad helt fornøyd ennå. Han mener han bør kunne kjøre på akkurat på de samme veiene som tømmerbiler får. Han mener det ikke er noen forskjell verken på belastingen på veien eller fremkommeligheten.

Planen er at bilen skal gjøre fem turer om dagen mellom Jessheim og Åsland helt til støpejobben på Follobanen er over.

De arbeidene skal etter planen ferdigstilles våren 2019.

Det er bare en ting han angrer på med modulprosjektet: At han ikke satte i gang med en gang det ble åpnet for bruk av slike.

Forsiden nå