Nye Fendt 942 Vario.

Fendt lanserte råtass

TYSKLAND (AT.no): Den nye Fendt 900-serien har brutt 400 hk-grensen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

AT.no var tilstede ved hovedanlegget til Fendt i Marktoberdorf i Tyskland, halvannen time fra München, da traktoren ble lansert i begynnelsen av juli.

Den nye 942-ruggen er størst i serien av totalt fem 900-traktorer, og har egenvekt på 11,7 tonn. Under panseret sitter en 9-liters seks sylindret MAN-motor på 415 hk, og dermed brytes 400-grensen for 900-serien for første gang. Foruten 942 består serien av 930 Vario, 933 Vario, 936 Vario og 939 Vario. Traktorene har effektuttak fra 296 hk til altså 415 hk. Rensepakka for Steg V-motoren består av DOC, partikkelfilter og SCR.

Videre har 900-traktorene VTG turbolader med variabel geometri. Løsningen har blant annet medført at skifte av motorolje (M3677) kan drøyes 1000 timer lengre enn tidligere.

Sømløst

Men det virkelig store er at TA 300 Vario-girkassen som finnes på den større 1000-serien, nå også er satt inn i 900-traktorene. Dette er en automatisk girkasse som er helt trinnløs, og som fordeler oljen møysommelig dit behovet er størst. Slipper det for eksempel på bakakselen, pøses kraften over på forakselen for å holde fremdriften jevn og uten rykk og napp.

Kraftoverføringen skjer trinnløst slik at føreren slipper det ubehagelige rykket. Fendt påpeker at de er eneste traktorprodusent med denne løsningen i denne klassen. Løsningen omtales som meget drivstoffbesparende ettersom traktoren kan kjøres på langt lavere turtall for å oppnå samme resultat, samt at man unngår krafttap under girskiftet. Topphastigheten er 60 km/t, og med permanent 4-hjulsdrift opptil 25 km/t. Det jobbes med en softwareoppdatering som vil gi traktoren permanent 4-hjulsdrift opptil 60 km/t.

Eikmaskin AS er importør av Fendt og andre AGCO-produkter til Norge (Massey Ferguson og Valtra).

Les mer om den nye 900-serien og første kunde av Fendt-ruggen i august-utgaven 2019 av A&T.

Powered by Labrador CMS