Mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene på vinteren og er redd for at det skal skje ulykker, ifølge NAF. Bildet er sendt ut av NEF i en pressemelding om dekk, men viser egentlig hva som skjer dersom ABS-en ikke virker på et vogntog.
Mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene på vinteren og er redd for at det skal skje ulykker, ifølge NAF. Bildet er sendt ut av NEF i en pressemelding om dekk, men viser egentlig hva som skjer dersom ABS-en ikke virker på et vogntog. (Foto: NAF)

NAF om nye vogntogkrav

- Gir håp om tryggere vinterveier

Norges Automobil-Forbund (NAF) skriver i en melding at det er bra med skjerpede krav til vinterdekkene på tyngre kjøretøy, men at dette burde bli innført fra nyttår.

- Det er svært gledelig at samferdselsministeren vil innføre strengere krav til vinterdekk og flere kontroller, slik NAF har krevd. Vi skulle likevel ønske at de nye reglene ble innført allerede fra nyttår, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

Bekymret for tilstanden til vogntog

En NAF-undersøkelse viser at hele 72 prosent er bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier.  Nesten halvparten, 45 prosent, sier at de har sett vogntog som står fast eller har kjørt av veien forrige vinter.

- Tallene bekrefter at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene på vinteren og er redd for at det skal skje ulykker. For NAF har dette vært en viktig sak som vi har kjempet for på vegne av våre nær 500.000 medlemmer, og vi er svært glade for at regjeringen har lyttet til oss, sier Ryste.

Delt glede

Selv om man helst skulle sett at tiltaket ble innført tidligere, er man hos NAF likevel svært glade for at samferdselsminister Jon Georg Dale nå kommer med konkrete tiltak.

Fra og med 15. november 2020 vil det kun være dekk merket med «alpesymbolet» som vil være godkjente på drivende og styrende aksler i Norge, varsler regjeringen. Dette er en innskjerping fra dagens regelverk der også dekk merket med «Mud and Snow» blir godkjent.

Regjeringen øker også gebyrene for brudd på reglene og bevilger 20 millioner kroner ekstra til Statens vegvesen slik at de kan gjennomføre flere kontroller av vogntog i vintersesongen.

- Vi skulle selvsagt ønske de nye reglene ble innført allerede 1. januar 2020. Dårlige skodde vogntog ga mange problemer og bekymringer for bilistene i fjor vinter, og vi så også alvorlige ulykker. Dessverre tror vi det kan bli noen lignende krevende måneder i januar, februar og mars 2020, før vi får de nye og strengere reglene fra slutten av året, sier Ryste.

Forsiden nå