Hyundai XCIENT Fuel Cell.
Hyundai XCIENT Fuel Cell. (Foto: Hyundai)

Hydrogenelektriske Hyundai Xcient på vei til Europa

Rekkevidden er ca. 400 kilometer per fylling på Hyundai Xcient Fuel Cell. I tillegg til Xcient Fuel Cell utvikler Hyundai en langdistansetrekkvogn med inntil 1000 kilometer rekkevidde per fylling.

Hyundai Motor Company har sendt de ti første Xcient Fuel Cell til Sveits. Modellen er, ifølge Hyundai, verdens første tunge lastebil med hydrogenelektrisk drift.

Hyundai skal produsere 50 Xcient Fuel Cell for det sveitsiske markedet i 2020, og kommersiell overtakelse til sluttkunder skjer fra og med september. Hyundai planlegger å eksportere 1600 Xcient Fuel Cell innen 2025.

- Xcient Fuel Cell er en realitet allerede, og ikke bare noe vi har på tegnebrettet for fremtiden. Ved å kommersialisere dette banebrytende kjøretøyet nå, markerer Hyundai en stor milepæl i tungtransporten, og et viktig steg mot hydrogensamfunnet, sier In Cheol Lee, som leder Hyundais nyttekjøretøyseksjon.

- Gjennom å bygge et omfattende økosystem for hydrogen, hvor kritiske transportbehov møtes av kjøretøyer som Xcient Fuel Cell, vil vi skape et paradigmeskifte som til slutt vil fjerne utslipp fra biler fra miljøregnskapet.

Lee understreker at Hyundais ledende posisjon på hydrogenelektriske kjøretøyer har lagt grunnlaget for den nye lastebilen:

- Hyundai introduserte verdens første hydrogenelektriske bil, ix35 Fuel Cell, og er nå på andre generasjon personbil med Nexo. Det betyr at Hyundai innehar tiår med erfaring, verdensledende brenselcelleteknologi, samt masseproduksjonsevnen som trengs for å kommersialisere hydrogen i nyttekjøretøysektoren med Xcient Fuel Cell.

Dette er Xcient Fuel Cell

Xcient Fuel Cell får kraften fra et 190 kW hydrogenelektrisk system, med doble 95 kW brenselcellestabler. Sju store hydrogentanker sørger for en samlet lagringskapasitet på 32,09 kg hydrogen. Rekkevidden er ca. 400 kilometer per fylling, og systemet er utviklet med tanke på den optimale balansen mellom kravene fra potensielle flåtekunder og fylleinfrastrukturen i Sveits. Å fylle en Xcient Fuel Cell tar 8-20 minutter.

Brenselcelleteknologien er særlig egnet for kommersiell transport på grunn av lang rekkevidde og kort fylletid i forhold til lading av batterier via bakkenettet. Det doble brenselcellesystemet i Xcient skal sørge for nok energi til å drive de tunge lastebilene opp og ned i det kuperte sveitsiske terrenget.

I tillegg til Xcient Fuel Cell utvikler Hyundai en langdistansetrekkvogn med inntil 1000 kilometer rekkevidde per fylling. Denne modellen vil bli utstyrt med et forsterket brenselcellesystem med lang holdbarhet og mer kraft, og er beregnet på det globale markedet, inkludert Europa og Nord-Amerika.

Grønt hydrogenøkosystem

Hyundai etablerte i 2019 Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) som et joint venture i samarbeid med sveitsiske H2 Energy. HHM skal lease ut lastebilene til transportselskaper, og det er dermed ingen innledende investering for sluttkundene.

Sveits ble valgt som oppstartsmarked av flere grunner. En grunn er Sveits’ skattesystem, som unntar nullutslippslastebiler fra veiavgift. Det gjør alene at kostnadene per kilometer ved å benytte en hydrogenelektrisk lastebil er tilnærmet like lave som for en diesellastebil. Hyundais businesscase fastsetter dessuten at det kun skal benyttes helt ren hydrogen som er produsert med vannkraft. Dette er et viktig poeng, da bilene er avhengig av å kjøre på rent hydrogen for å virkelig bidra til å redusere karbonutslipp.

Sveits har i likhet med Norge svært høy vannkraftproduksjon, og landet har dermed muligheten til å levere nok grønn energi til hydrogenproduksjon. Når prosjektet er godt i gang i Sveits, planlegger Hyundai å ekspandere til andre europeiske land.

Forsiden nå