Åke Nässlander ved Renault 11-liters T 460 som brakte oss til Roma med rekordlavt dieselforbruk. Han har ledet arbeidet med hytta.
Åke Nässlander ved Renault 11-liters T 460 som brakte oss til Roma med rekordlavt dieselforbruk. Han har ledet arbeidet med hytta.

I Renault T til Roma

Alle veier fører til Rom, heter det. Bokstavelig talt virkeliggjorde Renault utsagnet, og det skjedde med 23 av de nye T-modeller i 4x2-versjoner med semi.

Kjøreturen var lagt opp i to etapper, fra Venezia til Sienna i Toscana og deretter neste etappe fra Sienna til Roma. I godt vekslende terreng fra motorvei, via småveier og klatreetapper første dag, ble siste etappe mot Roma av den mer behagelige og noe kjedeligere typen.

Totalt representerte turen et godt tverrsnitt av hvordan Renaults nysatsing vil klare seg i det det typiske europeiske langtransportmarkedet. Oppsummeringen etter kjøringen hadde få negative anmerkninger.

Fantastisk avslutning

Siste kjøredag var sammen med svenske Åke Nässlander, og bilen var en Renault T460 med 11-liters motor og lastet til 30 tonn.

Da gjennomsnittsforbruket i starten beveget seg rundt 26-27 liter pr. 100 km nikket han fornøyd på hodet. Da forbruket hadde sunket til 22-23 liter pr. 100 km, da vi kjørte inn på plassen ved flyplassen i Roma, virket han betenkt og uttalte: - Dette er merkverdig lavt, jeg må undersøke med de andre bilene så skal du få tilbakemelding.

Parkert etter første etappe i landlige omgivelser på et tidligere nonnekloster utenfor Sienna.
Parkert etter første etappe i landlige omgivelser på et tidligere nonnekloster utenfor Sienna.

Den kom kort tid etter og lød: - Vi har diskutert dette, og utviklingen i dieselforbruket er det samme for de andre bilene også. Forklaringen er medvind, svakt helning på veien fra toskanske fjell ned til Roma, og at alle bilene var lastet til 30 tonn som er gjennomsnitt for trekkbiler i Europa.

Et mer realistisk forbruk målte vi på returen til Lyon i Frankrike (fra Bologna, over Alpene til Lyon). Da lå forbruket på 27 liter pr.100 km. Også det er et bra resultat, lød meldingen.

Hytteutviklingen

Åke Nässlander arbeider nå som Renaults problemløser når noe oppstår med hybridbiler, men han var svært sentral da hytta på den nye T-serien ble utviklet.

Et av hans største øyeblikk var da han kjørte ut den første T-Renault'en ved lanseringen. - En utrolig opplevelse alle hadde ventet på etter å ha jobbet hardt, og et minne for livet.

Den største innsatsen for Åke har likevel vært å lede utviklingsarbeidet med førerhytta. Tre grunnleggende kriterier gjaldt:

* Førermiljø skal være for 8-timers jobb pr. dag.
* Føreren skal sove bra.
* Det skal være TV, radio, kjøleskap og god lagerplass.

- Dette er kriterier jeg og teamet ikke har gått på akkord med. Dernest har vi foretatt alle utvendige målinger med tanke på luftmotstand og drivstofforbruk, men det er en annen sak, sier han.

At radarsystemet og fartsholderen sørget for konstant avstand til bilen foran selv om farten ble senket eller økt, hører med til kjøreopplevelsen. Men det er en annen historie vi ikke har plass til denne gang.

Forsiden nå