I Renault T til Roma
Alle veier fører til Rom, heter det. Bokstavelig talt virkeliggjorde Renault utsagnet, og det skjedde med 23 av de nye T-modeller i 4x2-versjoner med semi.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Kjøreturen var lagt opp i to etapper, fra Venezia til Sienna i Toscana og deretter neste etappe fra Sienna til Roma. I godt vekslende terreng fra motorvei, via småveier og klatreetapper første dag, ble siste etappe mot Roma av den mer behagelige og noe kjedeligere typen.
Totalt representerte turen et godt tverrsnitt av hvordan Renaults nysatsing vil klare seg i det det typiske europeiske langtransportmarkedet. Oppsummeringen etter kjøringen hadde få negative anmerkninger.
Fantastisk avslutning
Siste kjøredag var sammen med svenske Åke Nässlander, og bilen var en Renault T460 med 11-liters motor og lastet til 30 tonn.
Da gjennomsnittsforbruket i starten beveget seg rundt 26-27 liter pr. 100 km nikket han fornøyd på hodet. Da forbruket hadde sunket til 22-23 liter pr. 100 km, da vi kjørte inn på plassen ved flyplassen i Roma, virket han betenkt og uttalte: - Dette er merkverdig lavt, jeg må undersøke med de andre bilene så skal du få tilbakemelding.
Den kom kort tid etter og lød: - Vi har diskutert dette, og utviklingen i dieselforbruket er det samme for de andre bilene også. Forklaringen er medvind, svakt helning på veien fra toskanske fjell ned til Roma, og at alle bilene var lastet til 30 tonn som er gjennomsnitt for trekkbiler i Europa.
Et mer realistisk forbruk målte vi på returen til Lyon i Frankrike (fra Bologna, over Alpene til Lyon). Da lå forbruket på 27 liter pr.100 km. Også det er et bra resultat, lød meldingen.
Hytteutviklingen
Åke Nässlander arbeider nå som Renaults problemløser når noe oppstår med hybridbiler, men han var svært sentral da hytta på den nye T-serien ble utviklet.
Et av hans største øyeblikk var da han kjørte ut den første T-Renault'en ved lanseringen. - En utrolig opplevelse alle hadde ventet på etter å ha jobbet hardt, og et minne for livet.
Den største innsatsen for Åke har likevel vært å lede utviklingsarbeidet med førerhytta. Tre grunnleggende kriterier gjaldt:
* Førermiljø skal være for 8-timers jobb pr. dag.
* Føreren skal sove bra.
* Det skal være TV, radio, kjøleskap og god lagerplass.
- Dette er kriterier jeg og teamet ikke har gått på akkord med. Dernest har vi foretatt alle utvendige målinger med tanke på luftmotstand og drivstofforbruk, men det er en annen sak, sier han.
At radarsystemet og fartsholderen sørget for konstant avstand til bilen foran selv om farten ble senket eller økt, hører med til kjøreopplevelsen. Men det er en annen historie vi ikke har plass til denne gang.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll