Innrømmet brudd - bruker fortsatt Kreiss
Kreiss oppgir selv å ha utført mange kabotasjeoppdrag for speditøren Cargo Transport AS. Selskapet ble i april konfrontert med mislighold av påseplikten og innrømte da også regelbrudd. Men det har ikke hindret de i å fortsette å bruke Kreiss.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det latviske transportfirmaet Kreiss har ifølge Arbeidstilsynet brutt flere bestemmelser knyttet til lønns- og arbeidsvilkår ved utførelse av kabotasjeoppdrag i Norge. Dagbøtene ruller og går samtidig som de anmeldes både for ulovlig kabotasje og brudd på ukehvil-reglene av Statens vegvesen over hele landet. Likevel fortsetter Kreiss-bilene å kjøre kabotasjeoppdrag.
Så hvem kjøper transporten?
Da Lastebil.no fulgte dette sporet tilbake i april oppga Kreiss selv at de utførte mange kabotasjeoppdrag for speditøren Cargo Transport AS på Magnor. Dette bekreftet også daglig leder Per Ivar Olsen, samtidig som han innrømte at de ikke hadde undersøkt hvilke lønns- og arbeidsvilkår sjåførene faktisk har.
Plikter både å informere og kontrollere
Ved utførelse av kabotasje i Norge har utenlandske sjåfører rett på allmenngjort minstelønn (167,65 kr per time, samt tillegg for diett) og er underlagt norske regler knyttet til arbeidstid og arbeidsforhold. Dette plikter oppdragsgiver både å informere om i forkant av oppdraget, samt å innhente dokumentasjon på at sjåførene faktisk får betalt det de skal.
Da Lastebil.no tok kontakt med Per Ivar Olsen i Cargo Transport AS i april for å undersøke om disse pliktene var overholdt, svarte han følgende:
Har dere informert om gjeldende regler ved kabotasjekjøring i Norge?
- Vi sender ut et generelt skriv som sier at de er pålagt å følge norske lover og regler knyttet til lønn.
Har dere undersøkt at de faktisk får betalt den lønnen de skal ha?
- Nei, det har vi ikke per dags dato.
Nekter å oppgi om påseplikten ivaretas
I ettertid har det blitt avdekket en rekke forhold knyttet til Kreiss som tydeliggjør akkurat hvor viktig en slik kontroll faktisk er: Sjåførene lever under kummerlige forhold hvor de bor i kjøretøyene i tre måneder i strekk uten eksterne overnattingsmuligheter, samtidig som de er underlagt ulovlige arbeidskontrakter og spekulative lønnsmodeller. Da Lastebil.no i juli på ny tar kontakt med Cargo Transport AS, er det for å høre hvilke grep selskapet har gjort for å ivareta sin påseplikt i forhold til Kreiss. Men da nekter Olsen å svare:
Har dere fortsatt et samarbeid med Kreiss? Og har dere i så fall innhentet de opplysningene som er påkrevd som oppdragsgiver?
- Jeg har ingenting mer å si om den saken.
Da Olsen blir konfrontert med dokumentasjon som viser at Cargo Transport AS bare noen få dager tidligere arrangerte et kabotasjeoppdrag hvor Kreiss ble benyttet, vil han heller ikke gi noen uttalelser.
Lastebil.no har ved flere anledninger forsøkt å få ytterligere kommentarer fra Olsen, som på sin side avvist samtlige henvendelser.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?