Kongsberg Entreprenørs nye Komatsu-dozer D65PXi-18 i arbeid på nye E134. Med det nye maskinstyringssystemet trengs ingen master på dozerbladet.
Kongsberg Entreprenørs nye Komatsu-dozer D65PXi-18 i arbeid på nye E134. Med det nye maskinstyringssystemet trengs ingen master på dozerbladet.

«Intelligent» Komatsu-dozer

Hesselberg Maskin har levert sin første «intelligente» Komatsu-dozer. 24-tonneren D65PXi-18, med dozerblad på 5,1 kubikkmeter, er levert til Kongsberg Entreprenør AS som har satt dozeren i drift på nye E134 ved Kongsberg.

Kongsberg-firmaet er underentreprenør for Implenia som har en av hovedentreprisene på nye E134 som nå bygges mellom Damåsen-Saggrenda i Kongsberg kommune (Buskerud).

Veiprosjektet på 13,2 km hvorav 8,5 km 4-feltsvei og fire tunneler er kostnadsberegnet til ca. 4,2 mrd. kroner.

Integrert fra fabrikk

Det er i-en i dozerens modellbetegnelse som forteller at dette er en maskin med «Intelligent Machine Control». 3D GPS-systemet som er levert av Topcon og utviklet sammen med Komatsu, er integrert i maskinen når den forlater fabrikken.

Det gir ifølge Komatsu flere fordeler sammenlignet med et konvensjonelt GPS-system som ettermonteres: Blant annet ingen «løse» master eller ledninger.

100 ganger i sekundet

På taket av doseren sitter det en satellittantenne. I tillegg er det montert en gyro i rammen som registrer rammens bevegelse 100 ganger i sekundet.

På sylinderne sitter det lengdesensorer som «forteller» dozeren nøyaktig hvor eggen på dozerbladet befinner seg til enhver tid. Dermed er det ingen forsinkelse på signalene fra sensorene. Det maskinføreren ser på skjermen, er «real time» informasjon.

Dozeren har også radiosender for kommunikasjon med basestasjon og mulighet for å sette inn GPRS-kort for korreksjonsdata.

Fire valg

Føreren kan velge mellom fire forskjellige programmer for hvordan automatikken skal bevege dozerbladet: Normal modus for dozing (cut and carry), størst effektivitet ved korte masseflyttinger (cutting), spredning av masse (spreading) og den siste finishen (simple grading).

I tillegg kan føreren velge hvor stor belastning det skal være på maskinen (hvor mye masse i dozerbladet) før bladet løfter seg automatisk.

I alle programmene har dozeren «traction control» bortsett fra «den siste finishen» (simple grading) for å forhindre at maskinen spinner. Spinn vil ødelegge overflaten.

Programmet har også en funksjon som sørger for å gjøre overflaten helt slett når man rygger ved å bruke baksiden av skjæret til å «polere» overflaten.

God balanse

Dozeren D65PXi-18, med Steg IV-motor på 220 hk/161 kW, har 3-trinns girkasse med lock-up i alle gir.

Den lave sprocketen gir 180 graders inngrep for tennene og lavt tyngdepunkt, og Plus-kjedene er støysvake. Balansen i maskinen er god. Den er ikke nesetung, og dozeren flyter godt på bløtt underlag med sine 915 mm brede belteplater, heter det.

Forsiden nå