Milevis med kø.
Milevis med kø. (Foto: Focus on Transport and Logistics)

Kollaps på grensene

Sjåfører interneres i under karantenetid, køene strekker seg opp mot 90 km og det er opp mot ni dager grensekø. Vitneutsagn forteller om at pass inndras og at sjåfører bankes.

Historiene er fra grenser i Afrika, der lastebilkolleger i tusentall sitter fast under vanskelige sanitære forhold på grunn av strenge Covid-19-regler (Koronavirus). En katastrofe for dem det gjelder.

Her kan du lese denne artikkelen der den først ble publisert, på transportnettstedet Focus on Transport and Logistics.

Lasten som blir stående på grensene lenge, inneholder blant annet medisiner, drivstoff og andre samfunnsviktige varer.

Sanitæranleggene er ikke slik man ønsker som lastebilsjåfør. Og mange sjåfører i køen er også for langt unna anleggene til å kunne bruke dem. Foto: Focus on Transport and Logistics

Her er to eksempler på grenser der trege grensekontroller fører til milevis med køer og sjåfører som utsettes for uverdige og helsefarlige forhold:

90 km kø - sjåfører ranes og har lite mat og vann

Situasjonen ved Kasumbalesa-grenseposten - mellom Zambia og Den demokratiske republikken Kongo (DRC) - er alvorIfølgefølge Mike Fitzmaurice, administrerende direktør i Federation of East and Southern Africa Road Transport Associations (Fesarta), har køen på den zambiske siden for øyeblikket nådd Kitwe, omtrent 90 km fra selve grenseposten.

- Det er flere grunner til denne situasjonen. Én er den langsomme Covid-19-undersøkelsen for sjåfører og en annen er den stadige driftsstansen for tollsystemet på DRC-siden, sier han.

Situasjonen forverres av det store volumet lastebiler som kommer inn i køen.

- Et stort antall lastebiler forlenger køen fra Chirundu hver dag. Kjøretøyer kommer fra Sør-Afrika via Beitbridge, fra Beira havn via Forbes/Machipanda grensepost og fra havnDar-es-Salaamalaam via Tunduma Nakonde-grenseposten. Dette betyr at antall kjøretøy som kommer inn i køen på Kasumbalesa er mer enn 800 per dag fra alle korridorer, sier Fitzmaurice.

Flere av de mange tusen vogntogene frakter farlig. gods. Foto: Focus on Transport and Logistics

- Sjåførene har ingen tilgang til ferskt rennende vann, de har en begrenset matforsyning og de har ingen sanitæranlegg, noe som fører til farlig uhygieniske forhold. Det er heller ingen sikkerhet, og mange lastebiler er blitt brutt inn i av kriminelle som frarøver sjåførene deres eiendeler som telefoner og penger. Foruten de umenneskelige elementene i denne situasjonen, er det en reell fare for en katastrofal ulykke i køen, da det er mange drivstoff- og syretankere på vei til gruver i DRC. Det er en alvorlig fare for en gjentakelse av Kasumbalesa-katastrofen i 2013 da to tankbiler kolliderte og antente. Dette ødela 43 lastebiler, med tap av liv og mange skadde, advarer han.

Det er også viktig matlast og medisinsk utstyr i køen som burde vært fremme på bestemmelsesstedene raskt.

- Fratatt pass og banket opp

Kazangula-grenseposten mellom Zambia og Botswana har lenge hatt lange køer, og med ankomsten av Covid-19-viruset er ting bare blitt ver

Ifølge

følge SA Long-Distance Truckers Facebook-side står nå lastebiler i ni dager og dette øker.

Velkomst-skilt i Kazangula, der man etter sigende blir fratatt pass, banket opp, internert og tvangstestet under våpenløp. Foto: Focus on Transport and Logistics

- Politiet har eskortert lastebiler inn i Lusaka for parkering. Alle sjåførene ble lastet inn i en buss og ført til et universitetsbygg og forlatt der under tung politibevoktning for å leve under umenneskelige forhold, meldes det på siden. Dette til tross for at sjåførene ikke viste noen symptomer på viruset. Lastebilsjåførene fikk heller ikke lov til å losse last.

En transportør har rapportert at sjåførene hans ble banket opp etter å ha bedt om å få tilbake passene sine.

Kona til en lastebilsjåfør skriver på Facebook at mannen hennes er blitt varetektsfengslet:

- De blir tvunget til å gjøre alle slags tester med våpen rettet mot seg. Rommene de bor i er ille, med ødelagte vinduer og ingen tepper. Hvordan forventer de at sjåførene skal overleve? De kan slippe unna koronavirus - men de vil komme ut derfra med en annen sykdom. Noe må gjøres, skriver hun.

- Vi gjør vårt beste for å hjelpe dem. Denne grufulle og umenneskelige situasjonen trenger menneskerettighetsinngrep. Noen må stilles til ansvar, fastslår Mike Fitzmaurice, administrerende direktør i Fesarta.

 

Forsiden nå