Når kjøretøyene snakker sammen kan lastebilene ligge tett på hverandre og spare mye drivstoff.

Med Scania og Ericsson inn i fremtiden

Scania og Ericsson jobber sammen for å få neste generasjons lastebiler til å snakke både med hverandre og med veien.

Under en mobilteknologi-konferanse i Barcelona annonserte de to svenske selskapene sitt forskningssamarbeid for å få fart på utviklingen på kommunikasjonen mellom ulike kjøretøy og mellom kjøretøy og infrastrukturen rundt.

- Vi har snakket om å lansere kjøretøy-til-kjøretøy- og kjøretøy-til-infrastruktur-kommunikasjon en god stund, men nå tar det virkelig av. Vi ser nå større muligheter for pålitelig kommunikasjon gjennom sterke mobilnettverk, sier Håkan Schildt, direktør for Scanias Connected Services and Solutions-avdeling.

Oppgraderte mobilnett

Ny utvikling innen LTE (4G) og 5G-standarisering har skapte muligheter for å få kjøretøy til å snakke sammen uten fare for upålitelighet og for stort tidsgap mellom sending og mottak.

Scania har lenge jobbet med systemer for såkalt «platooning» - der flere lastebiler kjører i tett formasjon for å spare drivstoff. Nåværende regler har tillatt at biler kan kjøre tett sammen dersom systemer som radar og cruisekontroll brukes. Men får å kunne kjøre enda tettere kreves det at kjøretøyene snakker sammen på ett system.

Se video av platooning øverst.

Forskning utført av Scania og Ericsson viser nå at bruk av oppdaterte 4G og fremtidige 5G-nettverk gir tilstrekkelig pålitelighet til slike systemer.

Vil snakke med veien

På lengre sikt vil systemene også kunne kommunisere med omkringliggende infrastruktur, noe som gjør ta samkjøring mellom lastebiler kan gjøres på en optimal måte ut i fra de ulike bilenes ruteplaner.

- Med tanke på de enorme fordelene er vi overbevist om at kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon vil bli implementert av transportaktører i alle kategorier, sier Claes Herlitz, sjef for Automotive-avdelingen til Ericsson.

 

Forsiden nå