AT.JOBBER | Stillingsmarked

BEREDSKAP: Redgo har gjort en avtale med Statens vegvesen om å utplassere biler dersom været er dårlig. Sist vinter var biler fra Vinje Bilberging utplassert på Haukeliseter i et prøveprosjekt som nå resulterer i en utvidelse for kommende vinter.

Skal hindre vinterstengte veger: Bergingsbiler på plass i forkant

AVTALE: Statens vegvesen har inngått en ny rammeavtale for tungbilberging som skal bidra til bedre framkommelighet når vinterværet skaper problemer på hovedvegnettet. Avtalen skal sikre raskere fjerning av tunge kjøretøy som setter seg fast, og dermed redusere faren for lange stengninger.

Publisert Sist oppdatert

Når Meteorologisk institutt sender ut farevarsel for krevende vinterforhold, vil Vegvesenet kunne varsle bilbergingsaktøren Redgo om økt beredskap. Selskapet vil da stille med mannskap og utstyr på strategiske steder langs utvalgte europaveger og riksveger.

Statens vegvesen har inngått en avtale om tungbilberging og beredskap med Redgo, og håper avtalen vil komme trafikantene til nytte når det er meldt ekstra dårlig vintervær.

– Vi vet at enkelte vogntog får store utfordringer når føret blir dårlig. Med denne avtalen kan vi raskere få fjernet kjøretøy som stopper trafikken, og dermed holde vegene åpne for øvrige trafikanter, sier Ingmar Ulvenes, seksjonssjef for drift sør i Statens vegvesen.

Bygger videre på vellykket pilot

Den nye avtalen er en videreføring av en pilotordning som ble testet vinteren før på spesielt værutsatte strekninger. Erfaringene derfra var gode, og ordningen utvides nå til å omfatte europaveger og riksveger i Agder, Telemark, Vestfold og Oslo.

Under pilotperioden var beredskapen blant annet knyttet til E134 mellom Brunkeberg og Røldal, samt riksveg 9 mellom Agder, Telemark og Haukeli. Målet har vært å være i forkant av situasjoner der tunge kjøretøy skaper kø, forsinkelser og i verste fall full stans i trafikken.

Redgo skal stille med kjøretøy, utstyr og sertifisert personell, og kan settes i beredskap i forkant av varslede værsituasjoner der risikoen for fastkjørte vogntog er stor.

UTPLASSERT: Blant annet på Haukeligrend Brøytestasjon var bergingsbiler utplassert sist vinter når det var meldt om dårlig vær.

Sjåfør betaler fortsatt for berging

Avtalen innebærer ikke at kostnadsansvaret flyttes bort fra kjøretøyeier eller sjåfør. Eier eller fører av kjøretøyet som må berges, må fortsatt dekke kostnadene i henhold til gjeldende regelverk.

Vegvesenet understreker samtidig at økonomi og formaliteter ikke skal stå i veien for rask trafikkavvikling når situasjonen først oppstår. Hovedformålet med avtalen er å sikre framkommelighet og trafikksikkerhet for alle som ferdes på vegene.

Supplement til ordinær vinterdrift

Den nye bilberger-avtalen kommer i tillegg til ordinær vinterdrift, som fortsatt består av brøyting, strøing og salting. Ordningen er ment som et supplement for situasjoner der tunge kjøretøy setter seg fast og skaper ekstraordinære problemer.

Avtalen gjelder i første omgang for ett år, med mulighet for forlengelse gjennom opsjon. Redgo har døgnkontinuerlig beredskap innenfor de aktuelle områdene i avtaleperioden.

Powered by Labrador CMS