FINNES IKKE MAKEN: Den nye støyskjermen er tatt i bruk på E18 Vestkorridoren-prosjektet. Her støpes det fundament for ny støyskjerm. Foto: Terje Nystrøm / Statens vegvesen
Støyskjerm blir verdens-nyhet
FØRSTE GANG: For første gang er betong laget med karbonfangst tatt i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekt. Det skjer i ny støyskjerm ved E18 på Ramstadsletta.
Arbeidet med støyskjermen på sørsiden av E18 på
Ramstadsletta er i gang, og dette med karbonfangst-betong. All betong i
fundamenter og vegger i støyskjermen skal støpes med denne. Det er første gang
denne betongen tas i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekter.
– Vi har nå støpt fundamentet til den nye støyskjermen.
Betongen er helt lik annen betong som er i bruk, men med betydelig lavere
utslipp fra produksjonen, sier Terje Nystrøm, teknisk byggeleder i Statens
vegvesen.
Som 50.000 liter diesel
Rundt 750 kubikkmeter skal støpes med denne betongen. Det
gir en antatt besparelse på 138,9 tonn CO2-ekvivalenter, noe som tilsvarer
reduksjon i utslipp tilsvarende bruk av rundt 50.000 liter diesel, forklarer
Statens vegvesen.
Sementen evoZero, produsert ved Heidelberg Materials fabrikk
i Brevik i Porsgrunn, er den første i verden av sitt slag. Det er entreprenør
Skanska som sammen med leverandør Skedsmo betong bruker betong basert på denne
sementen, og utfører støpearbeidet.
– Vi er helt avhengige av betong når vi bygger, samtidig som
det står for en stor del av utslippene i bygge- og anleggsprosjekter. Vi er
svært fornøyde med at vi sammen med Heidelberg og Statens vegvesen er helt i
front med å ta i bruk innovative løsninger og produkter som kutter utslipp fra
E18 Vestkorridoren, sier prosjektleder for konstruksjonene, Nina Engen Borvik i
Skanska.
Karbondioksid fanges direkte fra produksjonen av sement, før
den transporteres og lagres trygt i underjordiske reservoarer. Det gir en
betong med betydelig lavere klimaavtrykk enn vanlig betong, uten at det går på
bekostning av kvalitet eller styrke, ytrer Statens vegvesen.
Sju prosent av verdens utslipp
Sement er noe av det som fører til mest utslipp av CO2 fra
veibygging, og står for om lag sju prosent av verdens klimagassutslipp. Det er
svært energikrevende å brenne kalk i produksjonen av sement. For å kutte
utslipp fra byggeprosjekter er det helt avgjørende å finne alternativer, eller
metoder for å kutte utslipp i betongproduksjonen.
E18 Vestkorridoren har allerede satt i gang prøveprosjekter
med betong der deler av kalksementen erstattes av finknust slagg (SiGS-betong).
Det testes ut både i Høviktunnelen og i støyskjermen på nordsiden av E18.
– Prøveprosjektene er spennende og kan forhåpentligvis bidra
til store utslippskutt i fremtiden, men det vil fortsatt være behov for
tradisjonell betong i lang tid fremover. Karbonfangst reduserer utslipp
allerede nå, sier Nystrøm.