- En robust, mellomstor bulkcontainer nyutviklet med dør og lagerrom, forteller Tor-Arne Østli (t.v.) og Peter Aanes om denne ADR-tanken.
- En robust, mellomstor bulkcontainer nyutviklet med dør og lagerrom, forteller Tor-Arne Østli (t.v.) og Peter Aanes om denne ADR-tanken.

Når tanken er god er allting godt

Vera Tank lanserer produktnyheter og kreative løsninger på tankmarkedet. Både diesel og ADR var i fokus på selskapets markedsdager nylig hos samarbeidspartner Tankservice AS i Askim. Vera Tank AS er landets ledende leverandør av tankløsninger for blant annet diesel, bensin, oljeprodukter og kjemikalier, og hvor AdBlue er blitt et svært sentralt varemerke i selskapets sortiment. - Entreprenør- og byggmarkedet er et strategisk satsingsområde for Vera Tank, forteller produktutvikler og selger i selskapet, Peter Aanes, til AT.no. AdBlue tansporttank   - For mange er AdBlue et nytt bekjentskap. Det er stor usikkerhet om hvordan det skal lagres og håndteres. Derfor har vi lagt vekt på å utvikle gode og praktiske løsninger for lagring og transport av AdBlue, forteller Aanes. Han viser til selskapets nye AdBlue transporttank med elektrisk pumpe som gjør det lett å fylle på maskiner og biler. Transporttankene varierer fra 125 til 600 liters størrelse. Idéell lagring Vera Transmaster er en videreutviklet, ADR-godkjent, transportabel ståltank for transport av diesel. Kubisk form gir idéell lagring, transport og håndtering. Tanken er dobbelt-vegget, robust, tyverisikker og leveres i størrelse 1000L, 2000L og 3000L. Den er utstyrt som solid dobbeltvegget «Heavy duty»-tank, med løfteører for kranløft, 4-veis løftemulighet for truck, låsbart lokk, nivåmåler og sikkerhetsventil. Alt tankutstyr er samlet praktisk under lokket, hvor også all betjening av tanken gjøres. - Tanken har vært på markedet et par år, men den kommer nå i en nyutviklet variant. Foruten at tanken er blitt lengre, er den utstyrt med dør og lagerrom for blant annet rekvisita og olje, forteller Peter Aanes. Den egentlige benevnelsen på den såkalte ADR-tanken er IBC (Intermediate Bulk Container), eller mellomstor bulkcontainer. - Den er underlagt et strengt kontrollregime og er spesielt beskrevet i ADR/RID-håndboka 2013, understreker Aanes. Bredt produktspekter Vera Tank tilbyr stasjonære ståltanker godkjent i henhold til NS-EN 12285, eller andre anerkjente standarder. Tanker kan tilbys for nedgraving eller for plassering over bakken. De leveres både i enkeltvegget og dobbeltvegget utførelse. Drivstofftanken har oppsamling i eget skap og flere pumpevarianter. - Vi ønsker å levere de beste HMS-løsninger og har blant annet designet et eget Vera kabinett som sikrer at spill og søl ved fylling samles opp kontrollert, sier Aanes. Gode tanker til hele Norge Tor-Arne Østli hadde gode tanker da han ifjor høst skjøt gullfuglen og flyttet virksomheten fra Ås til Askim. I dag bygger Tankservice AS 1500 dieseltanker årlig til anleggs- og transportbransjen.   Østli eier og leder et selskap som er markedsleder og Norges største leverandør av plasttanker fra 125 til 30.000 liter. Tankservice disponerer et 1000 m2 stort næringsbygg og utendørs lagringsareal på åtte mål, og er nå også på full fart inn i ståltankmarkedet. Foruten anleggs- og transportbransjen leverer selskapet dieseltanker også til landbruk og annen industri, som f.eks. Statoil. - Råtankene kommer fra Sverige, Danmark, England og Italia. Vi bygger dem opp videre og utvikler tankene etter kundens ønsker og behov, blant annet med pumpeutstyr, forteller Østli til Anlegg&Transport. Tor-Arne Østli utvikler stadig nye produkter og løsninger som faller i god smak i markedet. Han kjenner godt til «materien» og hva sluttbruker er ute etter, blant annet som tankbilsjåfør i mange år. Nyvinning Nå lanserer han en ny konstruksjon AdBlue-tank i plast som går ut på markedet i disse dager. Tanken har en kapasitet på 1100-1500 liter med egen filterløsning. - I dag er dieselhygiene stikkord og det store temaet. Filter er blitt standard på alle tanker, men vi er hele tiden på leting etter tankløsninger i tråd med ADR-forskriftene. Solide konstruksjoner er dessuten viktig for å hindre tyverier, understreker Østli.  

Forsiden nå