Økt sikkerhet fra MAN
MAN introduserer nå et sterkt forbedret nødbremsesystem (EBA – emergency brake assist), og EBA og et forbedret filassistentsystem (LGS – lane guard system) leveres allerede som standard på størsteparten av lastebil- og bussprogrammet.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
EBA er EU-krav for nye to- og treakslede lastebiler med totalvekt over 8 tonn fra 1. november i år, og det samme gjelder LGS for to- og treakslede lastebiler over 3,5 tonn.
MANs EBA bygger på en kombinasjon av to teknologier, frontmontert radar og kamera bak frontruten. Denne kombinasjonen gjør at EBA lettere oppdager både andre kjøretøy i bevegelse og biler eller andre gjenstander som står i ro i kjørebanen. Samtidig identifiserer systemet bedre gjenstander som ikke skal forårsake nødbremsing, som varselskilt og trafikklys. Teknikken bak MANs EBA gjør at systemet allerede i dag tilfredsstiller de strengere EU-kravene som kommer i november 2018.
Tre-trinns
MANs EBA-system har en tre-trinns funksjon. Hvis systemet oppdager et faremoment og sjåføren ikke reagerer, høres først et varselsignal og det vises en melding på displayet. Samtidig fylles bremseslangene for rask reaksjon, og systemet slår også av gasspådraget. Bremselysene tennes også. I neste fase skjer en bremsing for å varsle sjåføren ytterligere, og hvis det fortsatt ikke er noen reaksjon, settes bremsesystemet til for fullt, samtidig som blinklysene slås på.
Systemet er slik konstruert at sjåføren hele tiden skal ha kontrollen og overstyringsmulighet. Dette kan skje ved å bruke gass, brems eller slå på blinklyset for å skifte fil.
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Lærling
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS
-
Salgs- og Produktspesialist
H.C. Petersen AS