BEFARING: Fungerende byggeleder Tina Storhaug i Statens vegvesen og prosjektleder Christian Oskarsson i Anlegg Nord AS på befaring på veianlegget. (Foto: Johnny Larsen, Statens vegvesen)
NYE MASSER: Biler fra Anlegg Nord AS henter nye masser på Folldal Verk i Kvalsund. (Foto: Anlegg Nord AS)

- Sammen er vi slagkraftige

FINNMARK (AT.no): Fire maskinentreprenør-firmaer i Alta (Finnmark) etablerte i 2013 Anlegg Nord AS (AN). Bakgrunnen var å kunne regne på større jobber. Nå er AN i gang med sin første store kontrakt på ca. 147 mill. kroner. Og får skryt av byggherren.

Anlegg Nord AS ble ifjor tildelt entreprisen på oppgraderingen av den 8,7 km lange parsellen Skaidi-Arisberget på riksvei 94.Arbeidet ble påbegynt sommeren 2015, og ferdigstillelse er i oktober 2017.

Bedre utnyttelse

Det er firmaene Roy Yngve Thomassen AS (22 ansatte), Svein Thomassen AS (40 ansatte), Arvid Thomassen AS (25 ansatte), Daniel Jacobsen AS (10 ansatte) og ingeniør Christian Oskarsson som etablerte Anlegg Nord for ca. tre år siden.

- Bakgrunnen for etableringen var for å kunne konkurrere om større kontrakter, og for bedre utnyttelse av firmaenes ressurser. Ideen om et større firma ble født etter at to av firmaene for noen år tilbake etablerte et arbeidsfellesskap på en større jobb. Og det var vel Svein Thomassen som fremla ideen som ble til Anlegg Nord, sier prosjektleder i AN, Christian Oskarsson.

SKRYT: Anlegg Nord AS får skryt av Statens vegvesen for flott arbeid, her deler av arbeidsgjengen som utfører jobben.
SKRYT: Anlegg Nord AS får skryt av Statens vegvesen for flott arbeid, her deler av arbeidsgjengen som utfører jobben. Foto: Anlegg Nord AS

 

Veldig fornøyd

- Arbeidet på parsellen ligger foran skjemaet, og vi er veldig fornøyd med Anlegg Nord AS. Det er fint å oppleve at en lokal entreprenør som har sitt første store oppdrag, leverer så godt. Firmaet er løsningsorientert og har knapt noen avvik, selv om det har vært uforutsette utfordringer, blant annet merarbeid som følge av at det har vært mer fjell i traséen enn forutsatt, sier prosjektleder Knut Lethigangas i Statens vegvesen i en pressemelding.

AN har hatt ytterligere to oppdrag for Statens vegvesen, på riksvei 19 i Alta og på fylkesvei 98 i Tana. Et oppdrag for Alta kommune med bygging av en 2 km lang vei til et industriområde, sluttføres i oktober 2016.

Slektskap

Som det fremgår av firmanavnene, er det nært slektskap mellom gründerne bak AN. Svein Thomassen er onkel til Roy Yngve Thomassen og Arvid Thomassen – og svigerfar til Daniel Jacobsen. Og ANs prosjektleder Christian Oskarsson var nærmeste nabo til Svein Thomassen i ti år.

REPPARFJORDEN: Maskiner og biler i sving ved Repparfjorden.
REPPARFJORDEN: Maskiner og biler i sving ved Repparfjorden. Foto: Anlegg Nord AS

 

35 ansatte

AN «henter» mannskap og maskiner fra de fire firmaene, og i snitt jobber 35 mann fra de fire selskapene på veiprosjektet Skaidi-Arisberget.

Samlet har de fire firmaene ca. 100 anleggsmaskiner/biler. Firmaene har siden ifjor handlet 16 Cat-maskiner hos Pon Equipment. De nye Cat-ene, er gravemaskiner fra 5-40 tonn, hjullaster og to dozere.

Den ene Cat-dozeren D6TLGP, er utstyrt med Trimble 3D GPS-styring med gyrosensor på bladet. Gyroen måler hundre bevegelser i sekundet. D6-dozeren er den første i landet med denne GS420-sensoren.

– Den maskinen er gull, sier prosjektleder Oskarsson.

Nye bruer

De smale bruene fra 1950 over Fallebahjohka og Skuggelv er erstattet med nye bruer. Nå arbeides det med tilrettelegging for myke og tunge trafikanter på strekningen.

Det bygges gang- og sykkelvei fra Skaidi-krysset til Fallebahjohka bru.

På Repparfjordsletta skal det bygges rasteplass, mens det blir kontrollplass for tungbiler ved Arisberg.Totalt skal AN fjerne ca. 200.000 kubikkmeter stein-/løsmasser, og tilføre ca. 150.000 kubikkmeter med nye masser på strekningen.

Forsiden nå