SIKKERT: Ved å kunne holde stokken mens den kuttes, kan Harald Skåthun ta ned vanskelig tilgjengelige trær.

Spesialutstyr for å plukke trær

BERGEN (AT.no): Harald Skåthun har bygget en krokbil med utstyr det ikke finnes maken til.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Navnet Harald Skåthun markedsfører seg med er Treplukkeren. Noe særlig mer konsist og riktig firmanavn kunne det ikke vært på det han skal drive med.

Bilen og utstyret han har satt sammen er unikt. Idéene er hans egne, og det har tatt lang tid å få satt sammen utstyret slik at det fungerer sammen. Nå er han klar for å ta ned de vanskeligst tilgjengelige trærne med Bergen som utgangspunkt.

Standard, men spesial

Det er ikke så veldig mye på bilen han skal bruke som er standard. Chassiset er en 8x2 Scania R520 med helluft. På den sitter det en 18-tonns krokløft. Der slutter de aller fleste likhetene med andre lastebiler.

FORNØYD: Harald Skåthun har tenkt ut og fått laget alle løsningene på sin bil med kran, klo med sag og flishugger.

Foran kroken sitter det nemlig en HMF 4020 standard lastebilkran på 40 tonnmeter med 27 meter rekkevidde. Til kranen har han også en stor klo med tilhørende hydraulisk drevet motorsag.

Siden det er tilt alle veier og rotator på kloen, kan den føres bort til toppen av treet eller den grenen som skal kappes. Når grepet er festet går sagen, og kranen holder avkappet når det er løst.

TIPPE: Den 11 m3 store beholderen kan ta med flis vekk eller tippes over i en større container.

Spesialflak

Da er det bare å trekke kranen inn igjen til bilen. På et egenkonstruert krokflak sitter en Heizohack HM-8-400K flishugger. På flaket er det også montert en egen dieselmotor som driver flishuggeren.

Den kan flise opp virke helt opptil 80 centimeter i diameter. Flisen fra flishuggeren kan enten spys ut på bakken, eller kjøres direkte opp i den høyt- og sidetippende containeren som sitter på krokflaket.

Der er det plass til 11 m3 oppfliset masse på bilen. Den kan løftes og tippes over i større krokkasser som står på bakken eller i andre tippbiler om det er nødvendig.

Fordelen med å bruke en standard 40-tonnmeter kran er langt mer rekkevidde enn om det hadde sittet en tømmerkran på bilen. I tillegg blir vekten lavere.

KOBLINGER: Med tilt alle veier, rotering i tillegg til klo og sagkjede, blir det mange hydraulikkoblinger.

Mye tenking

- Det har vært veldig mye tenking og diskusjoner med flinke folk for å få til de løsning ene jeg har nå. Selv om det på mange måter er en prototype, fungerer den helt som den skal og etter planen, sier Harald Skåthun.

Markedet han vil inn på, er alle de trærne som skal felles som står utilgjengelig, som er utfordrende å ta ned, eller er ressurskrevende å fjerne.

Med sitt nye konsept kan Harald Skåthun gjøre jobben både raskt, sikkert og effektivt. De jobbene som ofte har krevd mye logistikk, skal han løse på en bedre måte.

Begynner å ta av

2017-sesongen gikk i stor grad med til å bygge og gjøre klart utstyret. Nå er Skåthun klar for å hjelpe både private og bedriftskunder. Våren 2018 er det blitt svært god etterspørsel særlig fra mange private i Bergens-området. Nå begynner også forespørslene å komme fra Østlandet.

Fordelene med Harald Skåthuns bil er flere. For det første kan han som regel utføre hele huggejobben alene, og det er raskt både å rigge og gjøre jobben. I tillegg er faren for nedfall mot bebyggelse, infrastruktur og mennesker svært liten.

- Jeg tenker dette utstyret er optimalt både for trær som har falt over strømledninger og trær som skal tas ned inne i byene, sier Harald Skåthun.

Han har vist frem sin løsning for flere større offentlige aktører i Bergensområdet. Så langt er han bare blitt møtt med en kald skulder derfra. Samtidig som de fortsetter å gjøre jobben med 4-5 mann, klatreutstyr, store sperringer og mange maskiner og kjøretøy.

Ikke volumjobber

Å bruke kranen til å mate flishuggeren er enkelt, men tar litt tid. Derfor mener Skåthun kombinasjonen kran/flishugger er best egnet til de vanskelig tilgjengelige trærne.

På større jobber hvor det er store volum som skal flises opp, mener han det er bedre å bruke en gravemaskin med klo for å mate huggeren.

Kloen han bruker sitter fullintegrert med sagsverdet. Det lengste sverdet er 140 centimeter langt, og det kan også brukes til å friskjære uten at stokken holdes fast med kloen.

Flere bein

Harald Skåthun håper Treplukkern skal bli så ettertraktet at det tar all tiden hans. Valget av krokbil er også bevisst for å kunne bruke bilen til annen kjøring i stille perioder.

Den første maskinen han hadde til å felle vanskelig til gjengelige trær, var på en hjulgraver i 2008.

Det har tatt nesten ett år å bygge den nye bilen slik han ville ha den. Selv om det på mange måter er en prototype, fungerer nå alt som han har planlagt.

For Skåthun har det vært viktig å ha en bil med minst mulig utslipp. Derfor brukes det for eksempel kun bio-olje på all hydraulikken både på krok, kran og flishugger.

Powered by Labrador CMS