FORNØYD I KULDA: Kai Hallingrød (t.v.) og Nils Kristian Hjelmtvedt, Volvo Maskin avd. Vestfold, hutrer i minus 17 foran Volvo-graveren EC220E.
FORNØYD I KULDA: Kai Hallingrød (t.v.) og Nils Kristian Hjelmtvedt, Volvo Maskin avd. Vestfold, hutrer i minus 17 foran Volvo-graveren EC220E.

«Svensken» har god kjørekomfort

- Det er først og fremst kjørekomforten. Maskinen er stillegående, det er helt tyst i hytta. Hydraulikken er også bra.

Det sier Kai Hallingrød fra Sandefjord. 62-åringen som har kjørt maskin i en mannsalder, har siden 1988 drevet for seg selv med én gravemaskin. Han har holdt seg til Hitachi, men i fjor høst fikk han sin første Volvo-graver, 23-tonneren EC220E.

20-tonnere

Hallingrød har hatt fire 20-tonns Hitachi-gravere siden 1988 og har vært fornøyd med dem.

– Hitachi er suveren på hydraulikken, sier Hallingrød i minus 17, i gang med grunnarbeidene til en barnehage i Teie (Vestfold.)

Tanken om kanskje å prøve en Volvo-graver før han gir seg som entreprenør, ble sådd på Volvo-dagene i Eskilstuna i 2011.

– Vi satt på benken utenfor Bolinder-museet, og vi inngikk nærmest en muntlig avtale om at Kai måtte få seg en Volvo-graver før han ble pensjonist. På Vei og Anlegg ifjor tok vi opp tråden, og det ble maskinhandel, forteller distriktssjef Nils Kristian Hjelmtvedt, Volvo Maskin, avd. Vestfold.

Sønnen først

Volvo EC220E

Vekt: 20,6-25,8 tonn
Motor: Steg IV 129 kW/175 hk
Hydraulikk: 2x207 l/min.
Skuffekap.: 1,15-1,3 m

Hallingrøds sønn Frode (38) driver også som énmaskinsentreprenør og kjører som faren for Carl C. Fon AS, Sandefjord.

– Sønnen har også kjørt et annet merke, men han kjøpte sin første Volvo før meg, og oppmuntret meg til å gjøre det samme. Og jeg må si at hverdagen er blitt annerledes med denne 23-tonneren, sier Hallingrød.

Kaldnes-skuffer

23-tonneren til Hallingrød sto utstilt på Dyrskuen ifjor, og straks etter utstillingen tok 62-åringen i bruk beltegraveren som er utstyrt med Steelwrist X26 rotortilt med gripekassett, Novatron GPS-styring fra Hella Maskin AS, godt med ekstralys, Geofit hurtigkobling og 700 mm belteplater.

Hallingrød har i mange år kjørt med Kaldnes-skuffer (Sandvik Kaldnes AS i Stokke), og da vi besøkte han på Teie-jobben, satt det ei 1100 liter Kaldnes pusseskuffe på Volvo’n.

Hallingrøds 23-tonner er også utstyrt med verktøykasse i underrammen og sidemontert kamera.

– Det siste inngår i «Pensjonist Pluss-pakka», sier Hallingrød og ler.

Forsiden nå