Bård Nyland er prosjektleder for E6 Helgeland.
Bård Nyland er prosjektleder for E6 Helgeland. (Foto: Thomas Rolland)

Tre kjemper om E6-kontrakt

Fem entreprenører er vraket etter å ha levert prekvalifisringsdokumenter til E6 Helgeland Sør.

States vegvesen inviterer tre entreprenører til konkurransen om kontrakten for E6 Helgeland sør.

- Vi har valgt ut tre entreprenører vi mener er særlig godt kvalifisert til et oppdrag av denne typen. De har alle levert gode prekvalifiseringsdokumenter, og med tre aktører sikrer vi god konkurranse om kontrakten, sier prosjektleder Bård Nyland.

Selskapene Statens vegvesen ønsker å ha med videre i konkurransen er disse:

  • Skanska Norge AS
  • Hæhre Entreprenør AS
  • Arbeidsfellesskapet NCC Constructions AS og NCC Road AS

Seks kvalifiserte

Av de åtte som leverte sine dokumenter til prekvalifisering, ble seks ansett som kvalifisert.

 - For denne kontrakten har vi satt en begrensning på hvor mange vi skal invitere til å delta i konkurransen, rett og slett fordi prosessen binder opp både tid og ressurser hos både oss og entreprenørene. Derfor har vi måttet ekskludere gode bidrag fra dyktige entreprenører, sier Nyland.

De fem som ikke fikk være med videre er Leonhard Nilsen & Sønner, Andrade Gutierrez, Veidekke Entreprenør, Consortium Strukton Heitkamp c/o Strukton (arbeidsfellesskap) og Aldesa Construcciones SA.

Dialogfase

Kontraktsområdet strekker seg fra Nord-Trøndelag grense til Osen, en vegstrekning på ca. 13,2 mil.
Kontraktsområdet strekker seg fra Nord-Trøndelag grense til Osen, en vegstrekning på ca. 13,2 mil.

Neste skritt er dialogfasen, hvor aktørene skal gjøre rede for hvordan de vil løse utfordringer som ligger til oppdraget. I samråd med Statens vegvesen skal de jobbe frem de beste løsningene for den nye veien.

- Alle aspekter av kontrakten kan diskuteres, som hvordan forskjellige konstruksjoner skal bygges, hvordan entreprenøren skal sørge for god trafikkavvikling i byggeperioden og ikke minst byggetiden, forklarer prosjektleder Bård Nyland.

Dialogfasen kan starte i november, såfremt finansiering og utbygging av Helgeland sør blir vedtatt i Stortinget.

- Går alt etter planen kan spaden gå i jorda neste høst, sier Nyland.

Veiutviklingskontrakt

E6 Helgeland sør skal, i likhet med Helgeland nord, bygges etter en veiutviklingskontrakt. Den gir entreprenør ansvar for både prosjektering og bygging av den nye vegen, samt drift av strekningen både under byggetiden og i etterkant.

Kontraktsområdet strekker seg fra Nord-Trøndelag grense til Osen, en vegstrekning på ca. 13,2 mil. Grunnforholdene er stedvis utfordrende, og det er avdekket kvikkleire på parsellene E6 Kulstaddalen – Åkvik og E6 Åkvik – Mjåvatn. Tiltak for områdestabilisering for disse parsellene er en del av planen.

Forsiden nå