Ulrikke har en diameter på 9,33 meter. Her fotografert under monteringen utenfor tunnelen. (FOTO: ESPEN BRAATA)
utenfor tunnelen. (Foto: Ingvild Eikeland / Jernbaneverket)

Ulrikke lager 18 meter tunnel i døgnet

TBM-en Ulrikke, som driver ny jernbanetunnel under Ulrikken, er nå i full sving og holder god fart.

Jernbaneverket bygger dobbeltspor på strekningen Arna-Bergen. Ny tunnel på 7,8 km gjennom Ulriken vil utgjøre størstedelen av traseen. Til jobben brukes en tunnelboremaskin (TBM) kalt Ulrikke, og den er nå i full drift, opplyser Jernbaneverket.

Fremdriften på tunneldriften er i snitt på 18 meter i døgnet, og er i drift seks dager i uken.

Legger skinnegang

I Ulrikkens nye tunnelløp legges det forløpende skinnegang for anleggstog. Dette toget frakter mannskaper, betongelementer og utstyr inn i tunnelen.

Fakta om TBM-en: 

• Diameter: 9,33 meter
• Lengde: 155 meter, inkl. 130 meter bakrigg
• Totalvekt: 1800 tonn 
• Motoreffekt: 5600 kW totalt, hvorav  4200 kW på kutterhodet
• Kuttere: 62 stk. med dimensjon 19”
• Matekraft: 27.500 kN

Steinmassene fra boringen kommer ut fra tunnelen via et transportbånd og transporteres videre med lastebiler.

Ulrikke er brukt, men fullstendig overhalt. Borhodet er nytt og har 64 kuttere, hver 19 tommer store. Kontrakten på jobben er 1,3 milliarder kroner.

Todelt utbygging

Utbyggingen av dobbeltspor mellom Arna og Bergen er todelt; utbyggingen mellom Arna og Fløen der 7,8 km ny tunnel gjennom Ulriken er hovedoppgaven, og oppgradering av traseen mellom Fløen og Bergen stasjon på 1,3 km.

Det skal også lages 16 tverrtunneler mellom de to tunnelene til rømningsveier. Mot Arna skal det bygges ekstra spor i enden av tunnelen for kryssing av tog. Når den nye tunnelen er ferdig, skal den gamle rustes opp slik at det blir to parallelle løp og dermed dobbeltspor.

Det er et arbeidsfellesskap mellom Skanska Norge AS og østerrikske Strabag AG som er entreprenør på tunneldrivingen. Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder kroner.

 

Forsiden nå