Siste oppdrag: På vei ut fredag morgen for å hente et foreløpig siste tømmerlass inne i de Franske skoger for FC Transport.

- Vi behandles verre enn dyr

Vår franske kollega Fabien Calvet er en mann med mange hatter. Tidligere denne uken kjørte han tur retur Toulous - Paris og fikk oppleve den nye hverdagen som kan møte sjåførene der ute.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Fabien driver i tillegg til jobben som journalist et lite transportselskap med 3 biler og 2 ansatte i tillegg til seg selv. Firmaet frakter stort sett dekk, avfallscontainere fra byggeplasser og tømmer - alle bransjer som mer eller mindre er stoppet opp i Frankrike.

Journalist, lastebileier og organisator av Truckrace i Frankrike, Fabien Calvet, sier at situasjonen for lastebilsjåførene er ille i Frankrike nå.

Under sin kjøretur tur retur Toulouse - Paris opplevde han at livet på landeveien i Frankrike har forandret seg stort for lastebilsjåfører.

Transport av dekk for GoodYear til de franske bilfabrikkene har stoppet helt opp. Dette var siste turen til Fabien inntil videre.
Det er utrolig stille på motorveien i Frankrike kl 08.00 en torsdag, forteller Fabien.

Ikke toalett - nesten ikke mat

Med drøye 70 mil hver vei var det overnatting i Paris før han returnerte neste dag. Han opplevde at etter innføringen av korona-tiltak, har situasjonen på landeveien blitt mye verre for sjåførene. 

- Det koster en formue å kjøre langs de franske motorveiene, og nå har de stengt alle fasiliteter. Det finnes ikke toaletter og dusjer som er åpne, det eneste vi får tak i er drivstoff. Det en nesten umulig å skaffe mat. Myndighetene har manet om at sjåførene må fortsette å frakte varer ut til butikkene, men behandler dem verre enn dyr. Befolkningen har også heldigvis begynt å skjønne at transport må til for at landet skal gå rundt det er nytt her i Frankrike, sier Fabien til AT.no

Uvelkommen hos kundene

- Når vi kommer for å hente eller levere hos kundene får vi ikke lov til å benytte kaffemaskinen for en kopp kaffe og langt mindre få låne toalettet. Her møtes vi med en plakat som sier ikke for lastebilsjåfører. Man får kun lov til å levere fra seg papirene og beskjed om å gå ut av lokalet. Hvor skal vi gå på do, i nærmeste busk?  

- På TV snakkes det i store ord om helsesamarbeid, men ikke et ord om levevilkårene for sjåførene. Det er allerede mye murring blant franske sjåfører og om ikke noe skjer raskt er jeg redd vi vil få en eksplosjon. Enda er vi bare på dag tre i unntakstilstanden som de snakker om at skal vare i 45 dager, sier Fabien.

Færre oppdrag - redusert lønn

Her er det normalt helt stillestående i kveldstrafikken forteller Fabien.

Idag har han sin foreløpig siste tur i firmaet FC Transport. Fabrikker i Frankrike stopper, og dersom han ikke får oppdrag fra mat-industrien vil lastebilene være parkert inntil videre.

Det er allerede mange transportselskaper i Frankrike som er i samme situasjon som Fabien. Oppdragene som ikke er relatert til mat, husholdnings og helsesektoren forsvinner raskt.

Han har en gammel kjølebil stående og vil forsøke å få noen oppdrag på denne i de neste ukene.

Ettersom trykkeriene og distribusjonen er stengt vet han ikke når neste utgave av det franske transportmagasinet FranceRoutes vil trykkes og følgelig får han som freelancejournalist ikke oppdrag derfra om dagen heller.

Han forteller at myndighetene har lovt 70% lønn til alle under nedstengingen, men for lastebilsjåfører som har dagpenger og ofte kun en lav timelønn vil det bety kanskje 1000 € i måneden.

PS: Rett før vi skulle publisere, fikk vi en telefon fra Fabien som kunne fortelle at i går kveld gikk transportministeren i Frankrike ut og fortalte at de ville beordre rasteplassene langs motorveiene til å åpne, ikke for matservering, men toaletter og dusjer. - Vi ønsker lastebilene på veien og kan ikke behandle dem verre en dyr, uttalte ministeren ifølge Fabien.

Powered by Labrador CMS