NHO-direktør Kristin Skogen Lund er krystallklar på at det må satses på utbygging av vei og bane i Norge.

Vil ha 1100 milliarder til vei og bane

NHO vil på 20 år bruke et helt statsbudsjett på å bygge mer vei, jernbane og kollektivtransport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

NHO holder torsdag sin årskonferanse i Oslo, og der foreslår organisasjonen tidenes satsing på infrastruktur i Norge, skriver Aftenposten.

Organisasjonen vil øke de årlige bevilgningene til veier, jernbane og annen kollektivtransport til 55 milliarder kroner, inklusive bompengeprosjekter. Det tilsvarer en økning på rundt 45 prosent fra de 38 årlige milliardene som ligger i Nasjonal Transportplan for 2014-2023.

Tanken er at satsingen skal starte i 2018 og vare i 20 år, noe som gjør at den totale investerte summen over 20 år vil ligge på 1100 milliarder kroner - eller nesten et helt års statsbudsjett.

- Men det er jo investeringer som skaper verdier, og som det vil lønne seg å prioritere. Det vil styrke arbeidsplassene og næringslivet, og dermed også gi økte skatteinntekter, sier NHO-direktør Kristin Skogen Lund til Aftenposten.

I tillegg ønsker NHO å ta igjen etterslepet på vedlikehold.

- Målet må være å ta igjen mesteparten av etterslepet på vedlikehold i løpet av neste Nasjonal transportplan-periode, det vil si perioden 2018 til 2027, sier Lund.

Powered by Labrador CMS