To identiske Volvo – en med ordinær I-Shift og en med I-Shift Dual Clutch opp en bakke hvor sistnevnte girer uten krafttap og dermed mister mindre hastighet.
To identiske Volvo – en med ordinær I-Shift og en med I-Shift Dual Clutch opp en bakke hvor sistnevnte girer uten krafttap og dermed mister mindre hastighet.

Volvo-karavanen 2014 i gang igjen

Volvo-karavanen 2014 hadde en meget vellykket turné i Nord-Norge før ferien. 18. august går startskuddet for karavanen i Sør-Norge. Her har Volvo med seg en riktig lekkerbisken, nemlig en Volvo FH med det nye og avanserte girsystemet I-Shift Dual Clutch.

I-Shift Dual Clutch er den første dobbeltclutch-girkassen på markedet for tunge lastebiler. Daimler-produsenten Fuso leverer riktignok en dobbeltclutch-løsning, men det er til en lastebil med totalvekt opptil 8,5 tonn og på en enkel sekstrinns girkasse. Utfordringen er mye større på en mangetrinns-kasse som både har range- og splitt-del. ZF har også vist en dobbeltclutch-løsning, men foreløpig bare som konsept. Dessuten er det en enklere løsning som gir dobbeltclutch-funksjon bare mellom de to øverste girtrinnene.

Volvos løsning gjør at dobbelclutch-funksjonen virker på alle girtrinn unntatt ved skifte mellom lav og høy range, altså mellom 6. og 7. girtrinn.

I-Shift Dual Clutch er basert på Volvos I-Shift som vi har kjent noen år nå, men den fremre halvdelen av girkassen har fått nytt design og helt nye komponenter. Den nye girkassen har to inngående aksler og en dobbelclutch. Det betyr at det er mulig å velge to girtrinn samtidig. Det er clutchen som avgjørende hvilket gir som for øyeblikket er aktivt. Når neste girtrinn skal i aksjon, åpner den ene clutchen mens den andre lukker lynraskt. Dermed skjer giringen uten noe avbrudd i kraftoverføringen.

- Det fører til at dreiemomentet opprettholdes samtidig som kjørekomforten blir vesentlig bedre, sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks.

om I-Shift Dual Clutch.

Vi har visst om og omtalt I-Shift Dual Clutch siden Volvo lanserte den nye FH-serien, men det var først en stund før sommerferien produktet var modent for lansering. Derfor er det godt gjort av Volvo Norge å ha fått en slik bil til landet allerede nå. For eget vedkommende vil vi stifte inngående kjennskap til girløsningen på et pressearrangement i Spania i oktober, og etter det vil vi bringe en dypere teknisk gjennomgang både på våre nettsider og i våre tidsskrifter.

Forsiden nå