De 17 elektriske MAN-varebilene ble oppstilt for fotografering i forbindelse med overleveringen til DB Schenker.
De 17 elektriske MAN-varebilene ble oppstilt for fotografering i forbindelse med overleveringen til DB Schenker.

17 elektriske MAN til DB Schenker

DB Schenker har nylig mottatt 17 MAN eTGE elektriske varebiler for bruk i bydistribusjon. Disse kommer i tillegg til åtte tilsvarende biler levert i mai 2019.

Publisert

DB Schenkers mål om å løse all varedistribusjon i Oslo med null utslipp er nådd. Ved etableringen av Oslo City Hub, og en 100% omlegging fra diesel til elektrisk, har Oslo fått en miljøgevinst på ca. 400 tonn CO₂ i reduksjon pr. år.

- DB Schenker er for oss en foregangsbedrift når det gjelder satsing på miljøvennlig teknologi innen transportløsninger. MAN er glade for å kunne levere elektriske varebiler til DB Schenker og bidra til den globale målsetting om 100% utslippsfri bydistribusjon, sier selger Christoffer Skjerven hos MAN Truck & Bus Norge.

Investeringen i bærekraftig bydistribusjon vil fortsette gjennom 2021, til målet om 100% elektrisk distribusjon i alle større norske byer r oppnådd. Alle tiltakene er ledd i DB Schenker-konsernets globale målsetting om 100% utslippsfri bydistribusjon innen 2030, står det i en pressemelding fra DB Schenker.

De elektriske varebilene ble utlevert fra MAN-anlegget på Fjellhammer i Viken hvor verkstedet er utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.

Selger Christoffer Skjerven hos MAN Truck & Bus Norge hadde god grunn til å smile da 17 MAN eTGM var klare for levering til DB Schenker.
Selger Christoffer Skjerven hos MAN Truck & Bus Norge hadde god grunn til å smile da 17 MAN eTGM var klare for levering til DB Schenker.

Om MAN eTGM

Utvendig er det praktisk talt ikke noe som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme, ettersom varebilene til DB Schenker er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk.

eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter og kan leveres med totalvekt opp til 3,5 tonn. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri som er plassert i kjøretøyrammen og dermed ikke stjeler av lastevolumet. Dessuten gir denne batteriplasseringen gunstig tyngdepunkt og vektfordeling i kjøretøyet.