Bilde fra sesong 5 av Vinterveiens helter.
Bilde fra sesong 5 av Vinterveiens helter.

Vinterveiens helter: Bjørn og Thord inngår nytt samarbeid

I sesong 5 av Vinterveiens helter (premiere 8. oktober) inngår Bjørn Lægreid og Thord Paulsen forretningssamarbeid på felles territorium. Det setter vennskapet på prøve.

Publisert Sist oppdatert

Den internasjonale seersuksessen med norske bilbergere returnerer for berging når kulda setter inn og lunefulle kjøreforhold truer. «Vinterveiens helter» sesong 5 har premiere torsdag 8. oktober kl. 21.00 på National Geographic.

Bjørn Lægreid.
Bjørn Lægreid.

I sesong 5 inngår Bjørn og Thord forretningssamarbeid på felles territorium. De har kjent hverandre i 15 år, men når de nå må jobbe tett sammen stormer det rundt vennskapet.

Allerede i første episode braker de sammen da de må berge et fullastet vogntog under stort press.

I tillegg til Thord Paulsen (fra Odda) og Bjørn Lægreid (fra Eidfjord), er Jo Roger og Ole Henrik Blengsli (fra Overhalla) med i denne sesongen (som tidligere).

Thord Paulsen.
Thord Paulsen.

Jo Rogers sønn, Ole Henrik, på 23 år må ta ansvar for redningstjenesten når faren havner i en ulykke.

I sesong fem av tv-serien berger heltene, ifølge National Geographic, 23 vogntog. 15 av disse er utenlandskregistrerte.

Høyere ulykkesrisiko for utenlandske vogntog

De ekstreme forholdene overrasker mange som ikke kjenner norske vinterveier. Dårlige og slitte dekk og manglende bruk av kjetting er ofte årsak til ulykker med vogntog.

Vinterveiens helter

• Sesong 5 har premiere torsdag 8. oktober kl. 21.00 på National Geographic

• Episoder: 8x60 min + 4 spesialer

• Dokumentarserien vises på tv i 74 land og på 30 ulike språk.

• Over 20 millioner seere fra hele Europa fulgte sist år Vinterveiens helter.

• Vinterveiens helter er National Geographics første dokumentarserie utelukkende fra Norge, produsert av ITV Studios Norge, for et internasjonalt publikum.

Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenliknet med norske tunge godsbiler viser en undersøkelse Transportøkonomisk institutt (TØI) utførte i 2016. I 2019 omtalte TØI rapporten som fortsatt aktuell.

Kjedereaksjoner av farlig hendelser

Kjøretøys plassering etter en ulykke kan også skape farlige situasjoner for trafikk som passerer ulykkesstedet.

- I årets serie er det flere eksempler på at én ulykke skaper kjeder av farlige hendelser, forteller produsent Anders Askestad i ITV Studios Norway.

- Vogntog passerer ofte ulykkessteder i høy fart, trafikanter i kø gjør farlige forbikjøringer, ambulanser og nødetater har vanskeligheter med å komme forbi og frem, og brøytebiler blir stående fast ved ulykkesstedet slik at veier forblir usaltede og speilglatte, sier han.