OPP TIL 60: DHL tar nå i mars i bruk den første Volvo lastebilen beregnet for 60-tonns totalvekt. Det skal gå mellom Gøteborg og Jönkjöping. Foto: Volvo Trucks.
OPP TIL 60: DHL tar nå i mars i bruk den første Volvo lastebilen beregnet for 60-tonns totalvekt. Det skal gå mellom Gøteborg og Jönkjöping. Foto: Volvo Trucks.

60 tonn på strøm

TESTER: I fjor annonserte Volvo Trucks at de i løpet av 2021 skal lansere en hel produktrekke med elektriske lastebiler opp til 46 tonn. Nå er det første modulvogntoget med elmotor på veien.

Publisert Sist oppdatert

Det er DHL Freight som er den første transportøren som får prøve seg med elektrisk drivlinje på lengre distanser og med større tonnasje. Testbilen skal gå i fast rute mellom Jönköping og Göteborg.

Det nye vogntoget skal kunne dra opp i 60 tonns totalvekt, og ruten bilen skal trafikkere er 150 kilometer hver vei. Bilen er bygget på et Volvo FH-chassis med vekselflak-påbygg og den skal trekke en 4-akslet slepehenger. Planen er at bilen skal lades både i Jönköping og ved Volvo Truck Center i Göteborg.

I førersetet

HVER ENDE: Planen er at testbilen skal lades både i Gøteborg og i Jönköping.
HVER ENDE: Planen er at testbilen skal lades både i Gøteborg og i Jönköping.

Det er snart tre år siden Volvo Trucks viste frem sin første elektriske lastebil for verden. Siden den gang har Volvo sittet i førersetet i utviklingen og leveransene at fossilfrie lastebiler i Europa. Volvos plan er å øke produksjonstakten på elektriske lastebiler betydelig i 2022.

Sist sommer startet serieproduksjonen av både Volvo FL og FE Electric, og de første bilene kom i trafikk på sensommeren. I nær fremtid kommer også elektriske versjoner av den tyngre distribusjonsbilen FM og anleggsbilen FMX.

Høste erfaringer

Å høste erfaringer i forhold til oppsett av kjøretøy og ladeinfrastruktur er blant det viktigste når det nye modulvogntoget kommer i trafikk i Sverige. Den kunnskapen skal Volvo og DHL bruke til å optimalisere balansen mellom avstander, nyttelast, batteripakker og lademuligheter i daglig drift.

Store ambisjoner

For DHLs dels har utslippene blitt redusert med formidable 35 prosent siden 2007. Nylig satte DHL Supply Chain også i trafikk en Volvo FL Electric i London. Dette er den første helelektriske Volvo lastebilen på De britiske øyer.

- Målet vårt er å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null, sier Robert Zander, adm. direktør i DHL Freight Sweden.

- Vår forpliktelse er at hele vår portefølje av lastebiler skal være fossilfrie senest i 2040, sier Volvo Trucks-sjef Roger Alm.

Powered by Labrador CMS