Bedre rustet for norske vinterveier
STØKKEN KONTROLLSTASJON: Inspektørene til Statens vegvesen oppgir at standarden på lastebiler, dekk og vinterutrustning på norske veier blir bedre og bedre for hvert år. Men det er viktig at kontroller gjennomføres hyppig, for feil og mangler forekommer definitivt fremdeles.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I en reportasje i Dagsrevyen 2. februar sa overingeniør Frank Sandvik i Statens vegvesen følgende da han ble intervjuet på en kontrollstasjon i Møre og Romsdal:
- Det blir bedre for hvert år. Den tekniske tilstanden på tunge kjøretøy ligger ikke noe tilbake for lette kjøretøy.
Flere grunner
Dette inntrykket deler Daniel Hals i Utekontrollen Sør som vi traff på en kontroll på Støkken kontrollstasjon i Ås kommune i Viken. Han har jobbet som inspektør i fire år, og han tror det er flere grunner til at det generelt er blitt bedre.
- I perioden jeg har jobbet, har det kommet nye krav til merking på dekk. I tillegg er inntrykket at det er bedre utrustning som kjettinger og annet utstyr for å kjøre på vinterføre, med i bilene, og vi utfører mange kontroller. Dette er nødvendig, for fremdeles ser vi mange tilfeller av feil og mangler på blant annet vinterutrustning, sier Hals.
På en typisk dag kjører mellom 150-250 vogntog innom kontrollstasjonen der både vekt og en raskt visuell kontroll utføres. En del av disse tas ut for utvidet kontroll, men antallet avhenger av trafikk, type kontroll og tilstanden på kjøretøyene som kontrolleres. Slagordet til Statens vegvesen er «Trygt fram sammen», og for Utekontrollen er det viktig å luke unna kjøretøy som ikke er egnet for å kjøre på veiene under rådende forhold.
- Kontroll av vinterutrustning som vi utfører nå, ser vi på som svært viktig for trafikksikkerheten, sier Hals.
Oftest positive
Tilbakemeldingene Hals og hans kollegaer får fra lastebilførere, er at de fleste er positive til kontroller. De som ikke er positive, har ofte en grunn til det.
- Vi legger stor vekt på å være hyggelige, imøtekommende og behandle folk med respekt. I tillegg prøver vi å være effektive slik at de står her så kort som mulig. Ofte er sjåfører som er negative når de kommer inn, ganske positive når de kjører ut, sier Hals.
Nå om vinteren er det ekstra fokus på riktige dekk (3PMSF på drivaksler og fremre styreaksler, M+S holder på resten), samt at bilene har kjettinger. Her er kravene 3 kjettinger på singelbiler og 7 kjettinger på vogntog (antallet kan reduseres noe ved bruk av OnSpot eller doble kjettinger). Da vi besøkte Støkken kontrollstasjon langs E6 i sørgående retning mot Sverige, fikk vi se eksempel på et vogntog som ikke hadde tilfredsstillende kjettinger. Flere av lenkene var røket, noe som medførte at føreren fikk gebyr og pålegg om å reparere eller kjøpe nye.
- Mange i grøfta
Jon Solli i Nordisk Gasstransport (NGT) ga tommelen opp da inspektørene sjekket bilen hans. Solli og NGT kjører på oppdrag fra Flo Gas. Gassen henter han i Stenungsund like nord for Göteborg i Sverige, der den kommer inn med rørledninger fra Nordsjøen. Han er bare positiv til kontroller langs veiene.
- Det er bare bra. Vi er opptatt av å tingene i orden, og det ser ut til at våre utenlandske kollegaer også er blitt bedre, sier han.
- Hvorfor tror du det er blitt bedre?
- Mange har kjørt i grøfta og har kanskje lært. Det er nok også flere norske oppdragsgivere som setter klare krav, samt at kontrollene langs veiene trolig har effekt, sier Solli.
Én gang på 15 år
I 15 år har Solli hentet gass i Sverige, men bare én gang har han blitt stoppet i kontroll i nabolandet. Dette skjedde 6. januar i år, og senere samme dag ble han faktisk stoppet i kontroll også på norsk side. Tilfeldighetene rår av og til, men om det er én ting Solli etterlyser, så er han veldig klar på følgende:
- Alle dekk burde kontrolleres på Svinesund i forbindelse med tollen når de kommer til Norge. Der bør det virkelig bevilges ressurser, sier Solli før han får papirene sine tilbake fra inspektør Daniel Hals.
- Alt i orden her. God tur videre, sier Hals.