Fiat Scudo følger på som neste elektriske Fiat varebil. Med tre lengder, tilhengerfeste og høy nyttelast, blir det nå flere valg for dem som vil kjøre utslippsfritt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Fiat Scudo, nå en del av produktporteføljen til Stellantis, gjør utvalget av varebiler enda mer komplett på tvers av merkene. Fiat har allerede den store E-Ducato på markedet og Scudo føyer seg inn i den mindre klassen.
- Vi ser frem til å ta tak i Fiat Scudo når denne bilen igjen er tilbake på markedet. Scudo erstatter Talento, og med en elektrisk drivlinje og samme praktiske funksjoner som den konvensjonelle versjonen, vil vi satse hardt på denne bilen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Stellantis varebil hos Bertel O. Steen.
Kunder kan velge mellom to størrelser på batteriet. For dem som har behov for småkjøring, så finnes det en versjon med 50 kWt, og for lengre kjøring et batteri med 75 kWt. Disse batteriene gir henholdsvis 230 kilometer og 330 kilometer rekkevidde målt etter WLTP-metoden for kombinert kjøring.
Annonse
Lading
De nye varebilene fra Stellantis lader raskt. På en 100 kW ladestasjon, lader du 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.
Standard leveres bilen med enfaselader på 7,4 kW, mens kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW.
Dieselmotorer
Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 newtonmeter. Fiat Scudo blir også levert med dieselmotorer med 100 eller 120 hestekrefter og manuell girkasse, eller med 150 eller 180 hestekrefter med 8-trinns automatgir.
Fiat Scudo kommer med et utvalg av kjøreassistansesystemer. For eksempel leveres den med teknologi som skiltleser, automatisk bremsing, blindsonevarsling og ryggekamera.
Lastevolum og -vekt
Den elektriske modellen vil, på de fleste områder, bli tilsvarende de konvensjonelle variantene. Den vil leveres i tre lengder (4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m). Disse har en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m³, 5,3 m³ og 6,1 m³, samt ytterligere 0,5 kubikk ved hjelp av åpningen i skilleveggen.
I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis med en rekke muligheter for påbygg. Utvendig høyde er satt til 1,90 slik at den går inn i parkeringshus.
Nyttelasten strekker seg til drøye 1000 kg, avhengig av variant, og tilhengervekten er 1000 kg (elbil).
Med denne bilen er Fiat tilbake med Scudo etter at bilen forsvant i 2016. Nye Scudo produseres på Stellantisfabrikken i Hordain i Frankrike.