RÅSKINN: Bilen er spekket av detaljer. Tanken kan heves for å tippe direkte i en 7-fots container. Foto: Klaus Eriksen
RÅSKINN: Bilen er spekket av detaljer. Tanken kan heves for å tippe direkte i en 7-fots container. Foto: Klaus Eriksen

NRC Gravco med supersuger: Åpnet for masse jobb

VAKUUM SUPERSUGER: - Denne bilen åpner for mange oppdrag vi ikke kunne ta før.

Publisert
HER KAN MAN TRIVES: Anders Ingebretsen i hytta på bilen sin. Øvrige kommentarer er unødvendig. Foto: Klaus Eriksen
HER KAN MAN TRIVES: Anders Ingebretsen i hytta på bilen sin. Øvrige kommentarer er unødvendig. Foto: Klaus Eriksen

Det sier Anders Ingebretsen i NRC Gravco som kjører et råskinn av en bil. Bilen er bygget opp av Nomi-Tek AS og sto også på deres stand på Transportmessa.

Den fireakslede Mercedes-Benz Arocs-bilen er spekket med utstyr og er en fryd for øyet inne i hytta. Vakuumgraveren, eller supersugeren om man vil, har Vortex 11.000-pumpe (11 m3 pumpe) og 14 m3 slamrom. Nyttelast er 5,5 tonn, noe Ingebretsen påpeker er mye til å være såkalte vakuum supersugere. Bilen har selvfølgelig vektsystem for å holde kontrollen.

Spekket med detaljer

75 METER: Medbragt er 75 meter slanger til den nette sum av 250.000 kroner.
75 METER: Medbragt er 75 meter slanger til den nette sum av 250.000 kroner.
T-SKJORTA: Anders Ingebretsen har selvsagt egen T-skjorte med egenkomponert logo av egen bil.
T-SKJORTA: Anders Ingebretsen har selvsagt egen T-skjorte med egenkomponert logo av egen bil.

Bak er det også hydraulisk underkjøringshinder for å kunne trekke dette tilbake og kjøre helt inntil f.eks. en container. Løfteaggregatet hever tanken høyt nok til å kunne tippe rett i en 7-fots container.

I slangekassettene på siden er det plass til 75 meter slanger, og det er skap langs hele sidene med verktøy og andre nødvendigheter bak lukene.

Inne i hytta føler man nærmest på å børste av seg på jakka før man går inn. Hele hytta er trukket i lekre beige, brune og svarte farger, både i skinn og tøystoff. I gulvet har han en egenkomponert og lyssatt logo, og T-skjorta til Ingebretsen er også med trykk av egen komponert dekor av bilen hans.

GULVET: Egen lyssatt logo i gulvet i hytta må man ha.
GULVET: Egen lyssatt logo i gulvet i hytta må man ha.

6,9 millioner

MYE UTSTYR: Jobben krevde masse utstyr, og dette ligger bak luker langs hele siden av bilen.
MYE UTSTYR: Jobben krevde masse utstyr, og dette ligger bak luker langs hele siden av bilen.

Ingebretsen har kjørt doningen i halvannet år, og prisen på herligheten var ikke mindre enn 6,9 millioner kroner. I tillegg kommer alt verktøyet og utstyret som ligger bak lukene. Bare slangene som er med på turene rundt koster 250.000 kroner…

Det er med andre ord kostbart utstyr, men det gir også godt med jobber. Ingebretsen sier at interessen for deres tjenester er økende, spesielt i byer og tettbygde strøk.

- I byer kan det være rør og annen infrastruktur i bakken som gjør det vanskelig å grave opp med gravemaskin. Her kan vakuum supersugere fjerne masser uten at man trenger å fjerne eller ødelegge det som er i bakken og skal bli der, sier han til A&T.

PS: NRC Group kjøpte opp selskapet Gravco for noen år siden for å komme mer inn på markedet med vakuumgraving.

KOSTBAR AROCS: Dette er nok av de dyreste (om ikke den dyreste) Arocs-bilen som er levert i Norge.
KOSTBAR AROCS: Dette er nok av de dyreste (om ikke den dyreste) Arocs-bilen som er levert i Norge.

.

Powered by Labrador CMS