Under pilotene vil fylling av grønt hydrogen fra fornybare kilder skje på depotet.
Under pilotene vil fylling av grønt hydrogen fra fornybare kilder skje på depotet.

Starter kundetester med FCEV-lastebiler i 2025

Rekkevidde opp mot 1000 km.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Trucks tester brenselcelleelektriske lastebiler (FCEV) som bare avgir vanndamp og har en operasjonell rekkevidde sammenlignbart med diesellastebiler, opp mot 1000 kilometer. Neste fase i piloten følger om få år og vil omfatte kundetester på offentlige veier.

Testene av brenselcelleelektriske lastebiler i kommersiell trafikk starter i 2025 med utvalgte kunder i Nord-Europa, etterfulgt av ytterligere lastebiler i flere land i de kommende årene.

Skal teste i krevende klima med sjåfører som har ulik erfaring

Hydrogendrevne brenselcelleelektriske lastebiler vil være spesielt velegnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag. De kan også være et alternativ i land med begrensede muligheter for batterilading.

- Jeg tror pilottestene vil vise potensialet til brenselcelleelektriske lastebiler. Testene vil foregå i krevende og hardt klima og gir oss også gode muligheter til å kjøre med tunge laster på inntil 65 tonn, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.

Målet med pilottestene er å se på forskjellige sider av driften av lastebilen, inkludert kjøreegenskaper og sjåførenes erfaringer.

Grønt hydrogen

En brenselcelle omdanner hydrogen til elektrisitet om bord i stedet for å bli ladet fra en ekstern kilde. Det eneste biproduktet som avgis er vanndamp. Volvos elektriske lastebiler vil få to celler med en kapasitet til å generere 300 kW og det skal ta mindre enn 15 minutter å fylle tanken.

Brenselcelleteknologi er fortsatt i en tidlig fase av utvikling, og mens det er mange fordeler finnes det fortsatt noen utfordringer, ikke minst tilgjengelighet av grønt hydrogen (produsert med vann, vind eller sol) i stor skala og behovet for å utvikle infrastruktur for fylling. Under pilotene vil fylling av grønt hydrogen fra fornybare kilder skje på depotet for å unngå hydrogenmangelen.

- Vi forventer at tilgangen på grønt hydrogen vil øke betydelig de neste årene, siden mange bransjer vil være avhengig av det for å redusere CO₂-utslippene. Brenselcelleelektriske lastebiler vil være viktige for lengre og tyngre transportoppgaver om få år, sier Jessica Sandström.

Brenselcellene blir levert av Cellcentric – et samarbeid mellom Volvo-gruppen og Daimler Truck AG. Cellcentric bygger et av Europas største anlegg for serieproduksjon av brenselceller spesielt utviklet for tunge kjøretøy.

Powered by Labrador CMS