EVENTYR: På bare fire år har Rune Sletten økt fra en til 35 mann og 30 millioner kroner i omsetning for Dovre Bud og Vare.

Transporteventyret i Gudbrandsdalen

OTTA: Rune Sletten (36) startet Dovre Bud og Vare i 2016 og omsatte for 1,9 millioner i oppstartsåret. I fjor endte omsetningen på nesten 30 millioner og med én million på bunnlinja.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er et lite transporteventyr Rune Sletten har skapt i Gudbrandsdalen. Han er vokst opp med en far som drev med transport. At det var logistikk også Rune Sletten skulle drive med, var det aldri noe tvil om.

- Pappa kjørte for Postnord helt siden det het Tollpost på 80-tallet. Etter hvert ble jeg også medeier i firmaet hans, sier Rune Sletten.

Egne ben

Men Rune Sletten hadde ønsker om å drive butikken på en litt annen måte enn hva faren hadde gjort i flere tiår. I 2014 etablerte han sitt eget enkeltmannsforetak og startet med sin første distribusjonsbil.

TERMINAL: Rune Sletten og Dovre Bud og Vare henter mye gods hver dag på Bring-terminalen på Otta.

- Jeg så det var et potensial og brukte kontaktnettverket til fatter’n for alt det var verdt, sier Rune Sletten. Samtidig ville han gå sine egne veier, men det var distribusjon av stykkgods var utgangspunktet.

Dovre Bud og Vare AS

Dovre Bud og Vare AS

Etablert i 2016

Eies av Rune Sletten

35 ansatte og faste innleide

Omsatte for 30 mill. i 2020.

Kjører for Postnord, Bring, Q-Meieriene blant annet.

Base på Otta i Gudbrandsdalen.

Det tok halvannet år før Rune Sletten fikk sin første ansatte. Samtidig gikk han fra å drive et enkeltmannsforetak til å starte aksjeselskapet Dovre Bud og Vare. Fordi den første ansatte bare hadde førerkort for personbil, ble utvidelsen av bilparken en skarve 3,5 tonns skapbil med åtte palleplasser.

Vokste

Like etter kjøpte han også opp deler av farens firma. Dermed gikk han fra å drive med lokal distribusjon i Gudbrandsdalen til også drive med fremføring av varer fra Oslo-området.

I løpet av drøyt fire år har lønningslista est ut fra to til nesten 35 navn, og bilparken har vokst til 13 lastebiler og fire mindre varebiler.

En så stor vekst har også store kostnader. Det er viktig å holde kontroll på både inntekter og kostnader. Derfor har tett samarbeid med regnskapsføreren for å fortløpende analysere hvilke avtaler og kjøring som er levedyktig, vært viktig. Og hvis det har vært avtaler som gitt tap eller for dårlig lønnsomhet har det vært viktig å reforhandle eller i verste fall avslutte avtalen.

Vil fortsette

- Vi har vokst veldig fort så langt, og veksten har vært kontrollert. Vi kommer til å utvide ytterligere, om enn ikke så hurtig som tidligere, sier Rune Sletten.

For å fortsette veksten har han innsett at han trenger å stryke administrasjonen i firmaet. Nå er det bare han selv som styrer bilene som går på langkjøring, i tillegg til en mann som styrer lokaltrafikken.

- Jeg er heldig og har flinke ansatte som også er selvstendige. Men med mer oppdrag på vei så må vi få på plass en større administrasjon, sier Sletten.

Flere oppdragsgivere

Veldig mange av bilene går i kjøring for Postnord, men Rune Sletten er opptatt av å ha mange ben å stå på. Det gir en trygghet for i virksomheten. Både Coop, ASKO Trøndelag og Q-Meieriene står på kundelista sammen med Bring. I tillegg har de flere frittstående kunder som de hjelper.

- Jeg er tror det er lurt å ha en fot innenfor i flere leiere. Det er en bra måte å spre risikoen på, sier Rune Sletten. Han tror hele nøkkelen bak veksten er kombinasjonen å være løsningsorientert og å ha fleksible folk som løser kundens behov. Også kombinasjonen av fremføring og distribusjon har gitt selskapet styrke. To av bilene går også på faste ruter fra Oslo til henholdsvis Helgeland og Finnsnes i Troms.

Flere hjemleveringer

Fjoråret ble rekordår på flere områder for Dovre Bud og Vare. Like etter at pandemien slo ut for fullt merket de nærmest en liten eksplosjon i hjemleveringer. Også på vareflyten generelt ble det et skikkelig oppsving.

VARIERT: Bilparken består av både distribusjonsbiler, containerbiler trekkvogner og varebiler.

- Det var særlig på hjemleveringer på varer til hus, hjem og oppussing vi så en stor økning på våren i fjor og utover sommeren. Det virket som folk hadde panikk for å ikke ha noe å drive med, sier Rune Sletten. Men utover høsten normaliserte også disse leveringene seg.

Nytt utstyr

Rune Sletten driver i en bransje med små marginer. Det gjør at valgene av biler og utstyr har stor konsekvens for bunnlinjen.

SEMI: Bilene skal være så tilpassede bruken som mulig når Rune Sletten handler nye lastebiler.

- Det første jeg tenkte på da jeg begynte for meg selv var at jeg skulle ha nytt utstyr som er tilpasset det vi skal drive med. Hvis jeg ikke kunne ha nytt utstyr er det ikke noe poeng å drive med dette, sier Rune Sletten.

Selv om han har fokus på å kjøpe utstyr som passer til oppdragene, er trivselen til sjåførene også viktig for Sletten. Derfor er de som skal bruke bilene involverte i bilhandlene.

- De får jo ikke krysse av alt på lista, men det er viktig at de får et eierforhold til arbeidsplassen sin. Det er med på holde på sjåførene, sier Rune Sletten.

Lokal arbeidskraft

Så langt har Dovre Bud og vare sluppet å gå ut å søke etter arbeidskraft. De aller fleste har tatt kontakt for å få jobb, og samtlige er bosatt i Gudbrandsdalen.

Han er også opptatt av å sikre bransjen med arbeidskraft i tiden fremover. Derfor har han to lærlinger i bedriften nå og to til er også på vei. Den yngste av de ansatte er bare 18 år, mens den eldste har passert 60 med god margin.

- Jeg er vokst opp med dette. Det er både en jobb og hobbyen min. Heldigvis har jeg en snill samboer for det går med mye tid på jobb, sier Rune Sletten.

CONTAINER: Flere av bilene går i linjetrafikk med containere for Postnord.
Powered by Labrador CMS