Det er ikke endelig fastslått at det var batteripakken i et elektrisk kjøretøy som forårsaket den voldsomme brannen i bilfraktskipet MV Fremante Highway forrige måned, men IMO varsler nye sikkerhetsstandarder fra neste år.

Fremantle Highway-brannen setter søkelyset på frakt av elektriske kjøretøy

IMO varsler strengere sikkerhetsstandarder fra neste år. Opplysningen kommer i kjølvannet av den dramatiske brannen på bilskipet «Fremantle Highway» i Nordsjøen 25. juli, der en dekksarbeider omkom.

Publisert Sist oppdatert

En talsperson for IMO, den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (International Maritime Organization) melder at IMO vil kunngjøre nye sikkerhetsstandarder for transport av elektriske kjøretøy i 2024. Retningslinjene kan inkludere spesifikasjoner om hvor mye et batteri kan være ladet. IMO nevnte at kjemikalier for å slukke branner, spesielle branntepper, utstyr som batteri-gjennomtrengende stråleslukkere og større avstand mellom elektriske kjøretøy om bord på skip også kan bli obligatorisk.

Også den internasjonale forsikringsorganisasjonen IUMI (The International Union of Marine Insurers) krever at det gjøres grep for å få mer kunnskap av branner i elektriske kjøretøy og hvordan de kan kontrolleres.

Brannårsaken ikke fastslått 

Skipet skulle fra Bremerhaven i Tyskland til Port Said i Egypt da en brann brøt ut i lasteområdet på skipet i Nordsjøen utenfor kysten av Nederland. Én av de 23 besetningsmedlemmene omkom, mens de øvrige ble reddet. En bergingsoperasjon for å forhindre at skipet sank og forårsaket oljeutslipp pågikk til 3. august, før skipet ble berget og slept til Eemshaven.

Skipsoperatør K Line og eierselskap Shoei Kisen Kaisha kunne fortelle at skipets endelige destinasjon var Singapore og at det var omtrent 3783 biler om bord, hvorav cirka 500 elektriske.

Det er i skrivende stund ikke fastslått noen endelig brannårsak, men det har vært mye spekulasjon om at batteripakken fra en elektrisk bil forårsaket brannen. 

IUMI understreker at tidligere branner på biltransportører ikke nødvendigvis har startet i et elektrisk kjøretøy. Det EU-ledede prosjekt Lashfire-forskning indikerer at en brann forårsaket av et elektrisk kjøretøy ikke er mer intens enn en brann forårsaket av et kjøretøy med forbrenningsmotor. Hovedforskjellen er at branner i elektriske kjøretøy kan involvere en termisk utfelling, hvor litium-ion cellen selv-oppvarmer. 

IUMI etterlyser bedre brannoppdagelse og slokkingssystemer tilpasset ulike fartøystyper. 

Powered by Labrador CMS