Smale områder på veien mellom Kinsarvik og Kyrkjenes på riksvei 13 gir trafikkork om sommeren når turistene strømmer til området.

14 entreprenører konkurrerer om riksvei-jobb!

Hele 14 bedrifter ønsker å gjøre riksvei 13 mellom Kinsarvik og Kyrkjenes bredere.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Det er svært gledelig med god konkurranse om jobben. Nå skal vi kontrollregne på tilbudene, og vi tar sikte på å signere og komme i gang så raskt som mulig, sier byggeleder Ketil Bere i Statens vegvesen om oppdraget som skal utføres i Ullensvang kommune i Vestland, sørvest for Hardangerbrua.

Disse har levert tilbud:

  • Brødrene Flatebø AS fra Etne, 43.818.441 kroner.
  • Landmark Maskin AS fra Bømlo, 47.869.188 kroner.
  • Mesta AS, 48.721.884,07 kroner.
  • Flage Maskin AS fra Voss, 48.999.979,40 kroner.
  • Augestad Maskin AS fra Vik i Sogn, 54.089.636,72 kroner.
  • GBS Entreprenør fra Øystese, 54.664.228,94 kroner.
  • Rune Holt AS fra Bagn, 54.814.826 kroner.
  • Vassbakk & Stol AS fra Karmøy, 56.496.085,59 kroner.
  • Morgedal Entreprenør AS fra Kviteseid, 59,837.709 kroner.
  • Aurstad Tunnel AS fra Hovdebygda, 59.936.603 kroner.
  • Hæhre Entreprenør AS, 62.463.229,60 kroner.
  • Hirth Himle Entreprenør fra Voss, 68.295.715 kroner.
  • Hylland AS fra Godvik i Bergen, 68.164.867 kroner.
  • JR Anlegg AS fra Oslo, 94.401.583,17 kroner.

Dette er prosjektet

Bredden på veibanen mellom Kinsarvik og Kyrkjenes er enkelte plasser helt nede i fire meter. Nå skal det utvides til 7,5 meter på hele strekningen.

Dette er et etterlengtet prosjekt på en smal vei, der det ofte er lange køer om sommeren, når mange turister kommer til Hardanger.

- Vi er glade for å sette i gang et permanent utbedringsarbeid, som forhåpentlig vil bidra til at trafikken vil flyte lettere, sier Bere.

Anleggstida er satt til ca. to år, med planlagt sluttdato mai 2024.

- Vi har forståelse for at slikt langvarig anleggsarbeid kan være krevende for trafikantene, men da er viktig å minne om at vi gjør dette nettopp for dem, for å kunne ivareta trafikksikkerheten og gi forbedret fremkommelighet for fremtiden, sier Bere.

Arbeidet skal i hovedsak skje på dagtid

Trafikkavviklingen vil skje med hjelp av trafikkdirigenter og lysregulering, og trafikantene må forberede seg på inntil 15 minutter ventetid.

Veistrekningen som skal breddes ut, er på 2,1 kilometer.

Det er ingen boliger i nærheten av veistrekningen, men det vil bli støy i perioder i forbindelse med sprenging og pigging.

Powered by Labrador CMS