Askos lastebiler skal blant annet få skogsavfall på tanken.

Asko satser videre på biodrivstoff

Bring har gitt opp og fyller konvensjonell diesel på tanken, men Asko satser fortsatt på biodrivstoff.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Dagligvaregrossisten Asko og energiselskapet ST1 har i dag inngått langsiktig avtale om leveranser av bærekraftig biodrivstoff. Avtalen sørger for at Asko gjør et betydelig skritt i retning av å nå ambisjonen om 100 prosent fornybart drivstoff i distribusjon innen 2020.

Nyheten om avtalen kommer dagen etter at det ble kjent at Bring ikke lenger benytter biodrivstoffet HVO – fordi det er for dyrt.

Drivstoffet ST1 skal levere til Asko er produsert med utgangspunkt i slakteavfall, matavfall, restprodukter fra skogindustrien og så videre. Alle produktet er sertifisert etter EUs bærekraftkriterier.

ST1 forplikter seg til å levere bærekraftig biodrivstoff til samtlige av Askos 13 anlegg i Norge fra 1. april i år. Bare i inneværende år vil ST1 levere elleve millioner liter biodrivstoff til Asko. Avtalen som er inngått er femårig.

- Asko har en ambisjon om å bli bærekraftig og klimanøytral. Derfor er det av stor betydning at våre lastebiler forurenser minimalt. Avtalen vi nå har inngått med ST1 er viktig for å nå våre klimamål, sier styreleder Torbjørn Johannson i Asko.

- For ST1 er denne avtalen svært gledelig. Den gjør at vi styrker vår posisjon som et ledende selskap innen fornybar energi. Jeg opplever at det er spennende å jobbe sammen med Asko, ettersom selskapet i likhet med ST1 har ambisiøse mål innen klima og miljø, sier administrerende direktør i ST1 Norge Mika Wiljanen.

Powered by Labrador CMS