Sparer diesel med hybrid
HARASJØEN: Bernt Ola Berntsen tenkte langsiktig da han kjøpte sin nye Komatsu HB 215 LC-2 hybridgravemaskin på 23 tonn.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Hedmarkingen har kjørt ett år med sin hybridgravemaskin. Maskinen går 2000 timer i året, og så langt har han spart mye diesel og CO-utslipp.
På det jevne bruker han nå rundt 10 liter i timen. Det er en reduksjon så stor at det gir mer klingende mynt i kassa.
- Du kan si det er hybriden som har finansiert dette, sier Berntsen, gliser og peker bort på en motivlakkert blondine som preger døra på gravemaskinen i bakgrunnen.
Samtidig hadde han fremtidige miljøkrav og eventuelle konkurransefortrinn i bakhodet da han kjøpte maskinen. Bernt Ola Berntsen tror lavutslippsmaskiner kan bli et krav på mange jobber i årene som kommer.
Tilvenning
Tilvenningen med å kjøre hybridmaskin synes han har gått bra. For det krever en omlegging av kjørestilen for å kjøre maskinen. Den er raskere på svingen i tillegg til at den går stillere enn den gamle maskinen til Berntsen.
Svingfunksjonen er selve nøkkelen til dieselbesparelsen. Det er den som er elektrisk, og ladingen av el-motoren skjer når svingbevegelsen bremses ned. Effekten kommer når overvognen snur seg mer enn 45 grader.
Berntsen mener han har redusert dieselforbruket sitt med mellom fire og fem liter i timen i forhold til tilsvarende maskin i lik produksjon. Den største besparelsen har han fått når maskinen går på lasting.
Venter på en større
Roger Wang i Hesselberg Maskin merker en stor økning i interessen for hybridmaskiner.
- Idag er vi på 3. generasjon hybridgravere. Utviklingen av de første begynte allerede i 1999, sier Wang.
Han tror interessen blir enda større når de kan vise større maskiner med større dieselforbruk. Ryktene svirrer om at Komatsu vil lansere en hybridmaskin i 40-tonnsklassen i nær fremtid. En slik maskin har et enda større potensial på besparelse.
- Markedet var litt avventende til hybridmaskinene til å begynne med. Nå er det stadig flere som har fattet interesse både på grunn av redusert dieselforbruk, men også på grunn av miljøaspektet med mindre utslipp, sier Wang.
Så langt er det flest små og mellomstore entreprenører som har tatt i bruk hybridmaskiner i Norge. Globalt hadde Komatsu levert over 3000 enheter av sin hybridmaskin i sommer.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?