Norske Cowi fikk Follobane-kontrakt
Cowi er med på det spansk-italienske laget som skal bygge Nordens lengte jernbanetunnel.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den spansk-italienske Joint Venture-gruppen Acciona/Ghella (AGJV) vant tidligere i år totalentreprisen på bygging av Follotunnelen. Dette er den største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge til en verdi av 8,7 milliarder kroner.
Nå er det klart at Acciona Ingenieria, som er ansvarlig for design, har inngått samarbeid med Cowi om detaljprosjektering på deler av de jernbanetekniske fagene i Follotunnelen.
- Cowi blir AGJVs første og eneste norske samarbeidspartner innen samferdselsrådgivning og -prosjektering. Det er moro å anerkjennes for vår erfaring med komplekse prosjekter. Dette beviser igjen at vi kan konkurrere og samarbeide med de beste i verden, sier divisjonsdirektør for Samferdsel i Cowi, Lars Erik Hauer
Follobanens tunnel er del av Norges største samferdselsprosjekt og Nordens lengste jernbanetunnel på omtrent 20 km.
Oppdraget omfatter hele prosjekteringsfasen frem mot sommeren 2017.
- Størrelsen og dimensjonene på dette prosjektet er helt unikt og prosjektet byr på svært spennende faglige utfordringer, sier leder for Bane-enheten, Geir Vidar Bratli.
Les også: Nå bygges TBM-ene til Follobanen
Dette er Accionas og Ghellas første prosjekt i Norge. TBM-kontrakten for tunnel omfatter, i tillegg til driving med fire tunnelboremaskiner, blant annet konvensjonell sprengning av haller for montering av tunnelboremaskinene og av tverrforbindelsene mellom de to adskilte tunnelløpene. Totalentreprisen omfatter også jernbanetekniske installasjoner i tunnelen, som Cowi nå har fått ansvaret for deler av.
Cowi har fått ansvaret for detaljprosjektering av:
1. OCL (Kontaktledningsanlegg)
2. TPS (Banestrømforsyning med AT-anlegg)
3. SCADA (Fjernstyring av alle anlegg, med unntak av signalanlegg)
4. Earthing (Jordingsanlegg)
5. Noise/ Vibration (Støy- og vibrasjonstiltak for fastspor)
6. Project Management (Prosjektledelse og prosjekteringsledelse av Cowis fag)
I 2011 vant CowiIs Baneenhet detaljplan for jernbaneteknikk i Follobanens tunnel. Dette dannet blant annet grunnlaget for Jernbaneverkets forespørsel til totalentreprisen som AGJV vant i vinter.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?