Postnord forklarer prisreduksjonen
Lavere dieselpriser, økt konkurranse i Norge fra utenlandske transportører og nye gruppeavtaler som berører fire av transportørenes utgiftsposter gjør at Postnord forventer 5% prisreduksjon fra sine transportører.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Transportører som kjører for Postnord i Norge mottok i slutten av november et brev fra selskapet om at de får .
- Over tid har prisene hos våre leverandører økt vesentlig mer enn prisene hos våre kunder. I tillegg er energitillegget vi får fra kunder redusert grunnet lavere dieselpriser, skriver kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i en e-post til AT.no.
Postnord AS ser seg derfor nødt å ta en gjennomgang av leverandøravtaler for å redusere leverandørprisene og "sikre vår konkurranseevne".
Hagen lister opp disse årsakene til at de må ta å en gjennomgang av leverandøravtalene:
1. Olje- og dieselprisen er kraftig redusert i løpet av året. Det har redusert våre leverandørers kostnader.
2. Vi møter konkurranse fra utenlandske transportører pga. økt kabotasjekjøring i Norge - og vi, sammen med våre leverandører, må være konkurransedyktige.
3. Vi tilbyr nå nye rammeavtaler til våre leverandører som sikrer lavere kostnader for leverandører innen diesel, dekk, forsikring og personal.
4. Vi vil sammen med faste leverandører forsøke å tilrettelegge for økt produksjon og kjøring som sikrer inntjeningen til våre strategiske leverandører.
Om innholdet i brevet
Brevet er tydelig på at det er forventet 5% prisreduksjon. Dette henger sammen med at Postnord ønsker sin del av effektene av lavere dieselpriser, nye rammeavtaler som leverandører kan benytter samt økende konkurranse - spesielt utenlandske transportører.
- Vi ønsker også en dialog med leverandørene for å kunne se på hvordan vi gjennom samlede grep kan opprettholde marginene hos våre leverandører. Målsettinger er at vi sammen med leverandører skal finne løsninger som opprettholder våre faste leverandørers marginer til tross for prisreduksjon, skriver Hagen.
Han opplyser at Postnord "selvsagt skal ha individuelle samtaler med hver leverandør for å finne rett løsning og rett pris på basis av ovennevnte punkter".
Om kritikken av dekkavtalen
Finn Erik Kalnæs i Lørenskog Distribusjon og Lager mener det er en dårlig dekkavtale- Vi konstaterer at . Vi tar gjerne imot gode innspill for å forbedre våre avtaler. Budskapet i brevet er imidlertid at våre samlede rammeavtaler vil kunne gi kostnadsreduksjoner for våre leverandører, skriver Hagen til slutt.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?