
Slik skal Follobanen drives
Se video av hvordan de enorme TBM-maskinene virker.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Jernbaneverket har bestemt at store deler av tunnelen på den kommende Follobanen skal drives med tunnelboremaskin (TBM).
Den nesten 20 km lange tunnelen skal drives med fire TBM-er. Alle skal starte på Åsland utenfor Oslo. To borer seg mot tunnelpåhugget ved Langhus, mens to borer seg mot Bækkelaget og Oslo S.
Les mer om det her.
TBM har ikke vært i bruk i Norge på lenge, men var mye brukt under utbygginger mellom 1972 og 1992, spesielt i vannkraftprosjekter.
Videoen nedenfor viser veldig godt prinsippene med bruk av TBM.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge