NYHET: Volvo-hjullasteren L105 (18 tonn) var den store nyheten på standen til Volvo under Bauma China.

Kina-utviklet hjullaster fra Volvo

SHANGHAI (AT.no) Den store maskinnyheten på Volvo-standen på Bauma China er hjullasteren L105 (18 tonn).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det spesielle med maskinen er at den er designet, utviklet og produsert i Kina. Maskinen er utviklet for det kinesiske markedet, som tross en betydelig nedgang i år, er verdens største marked for anleggsmaskiner.

- L105 er designet for å være pålitelig, men den er tilpasset markedet den skal gå i (Kina). Den er for eksempel ikke like drivstoffgjerrig som L110 som er utviklet i Sverige, sa Volvo CE-president Pat Olney på pressekonferansen i Shanghai.

 To merker

L105 blir produsert for det kinesiske markedet. Maskinen kan utstyres med skuffe opptil 4,5 m3 og er. 18-tonneren er utstyrt med Volvos sekssylindrede dieselmotor D7D (156 kW (224 hk). Motoren sørger for høyt dreiemoment ved lavt turtall som gir reduksjon i drivstofforbruket. I tillegg er maskinen utstyrt med Volvos eco-pedal som «dytter» gasspedalen tilbake for å oppmuntre føreren til å kjøre økonomisk ved anledning. Maskinens elektroniske styreenhet (E-ECU) har oppdatert software som bidrar til optimal ytelse og justerer nøyaktig forbruket av drivstoff til arbeidets behov. Videre har maskinen brytekraft på 173 kN og tippvekt på 10,5 tonn.

- Den nye maskinen kompletterer hjullaster-sortimentet i Kina som består av Volvo og SDLG. «Dual brand»-strategien bidrar til at vi når bredere kundegrupper. Ifjor solgte vi 47.230 Volvo og SDLG hjullastere og gravemaskiner i Kina, og vi er dermed markedsledende for disse maskinene her, sier Olney og legger til at det forventede salget for 2012 blir ca. 36.000.

Olney sier Volvo representerer «premium»-maskinene sammenlignet med SDLG i Kina. Nå skal samme oppskrift innføres også i andre markeder, for eksempel i Brasil. Neste år starter produksjonen av fire SDLG-gravemaskiner ved en ny fabrikk i Brasil. Det foreligger ingen planer om å satse på det samme i Europa.

Etter et meget positivt første halvår for Volvo i Kina, ble det bråstopp i årets tredje kvartal. Olney sa på pressekonferansen at den store nedgangen kom på grunn av stor reduksjon i store deler av gruvenæringen i Kina.

- Selv om det bremset opp i det tredje kvartalet, vil 2012 bli Volvo CEs tredje beste år noensinne. Kina er uansett nedgangen det største markedet for anleggsmaskiner i verden, og vil være det i mange år fremdeles, sier Olney.

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS