
Jakter på norsk tunnelkompetanse
Ass. prosjektdirektør Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket oppfordrer norske entreprenører til å hive seg på Follobanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Vi må gjeninnføre kunnskap og kompetanse om TBM i den norske tunnelbransjen, understreket Anne Kathrine Kalager på Tunneldagene 2013.
På hugget
Hun oppforder norsk entreprenør-bransje til å være på hugget for å møte utenlandsk konkurranse.
Norges lengste
Som kjent forberedes nå Norges lengste jernbanetunnel i to løp med ti meters diameter mellom Ski og Oslo S. Tunnelprosjektet ferdigstilles i 2019 og er kostnadsberegnet til nærmere 24 milliarder kroner.
10 mill. tonn
Ifølge Kallager skal TBM-utstyret monteres og drives i to retninger fra en ferdig konvensjonelt sprengt fjellhall, som igjen er tilknyttet atkomsttunnel. 10 millioner tonn fjellmasse skal ut for å bygge Follobanen.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Gravemaskinfører
R1-Gruppen AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS