
Logset med ny hybrid
På tampen av 2016 lanserte Logset hybrid-hogger’n 12H GTE Hybrid på 28 tonn. På Skogsnolia i juni 2019 viste den finske produsenten sin andre hybrid-hogger, 8H GTE Hybrid. Diesel-/el-motorene gir 23-tonneren 460 hk under panseret.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Hogstmaskinen med åtte hjul er «skåret over samme lest» som storebroren på 28 tonn. Nykommeren er utstyrt med en AgcoPower (Sisu Diesel) Steg V dieselmotor på 300 hk (220 kW).
El-motorløsningen, kalt PowerPLUS og utviklet av finske Visedo Oy, er et parallell-system (dieselmotor og el-motor jobber sammen eller hver for seg). El-motoren fungerer også som strømgenerator, og strømmen lagres i en såkalt superkapasitor (strømlager).
PowerPLUS-systemet er montert mellom dieselmotoren og den hydrauliske drivlinjen. El-motoren gir en ekstra effekt på nærmere 100 kW/136 hk. Ifølge Logset gir hybridløsningen en drivstoffreduksjon på inntil 30%.
23-tonnerens kran har en rekkevidde på 11 m, og kundene har valget mellom tre hogstaggregater med fellediameter på 55/65/75 cm.
STILLING LEDIG:
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS