Eskil Kjellmanns høyre arm er lam etter en ulykke med motorsykkel. Likevel kjører han Caterpillar 988K i tunnellasting på veien mellom Alta og Nordkapp.

Eskil kjører 65-tonns tunnellaster med én hånd

Lærlingen Eskil Kjellmann takker høyere makter fordi han lever, og Skanska og Pon fordi han fortsatt kan kjøre anleggsmaskin.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Uttrykket «å ta jobben på strak arm» har en ekstra klang på prosjektet E69 Skarvbergtunnelen i Finnmark. Der kjører nemlig Kjellmann gigant-hjullasteren Cat 988K, og det med bare én funksjonsdyktig arm.

Den andre armen sitter fortsatt på kroppen, men hviler bare dødt i fanget til Kjellmann når han laster stein i det som skal bli Skarvbergtunnelen mot Nordkapp.

- Med dette systemet kan jeg gjøre en like bra jobb som med to armer, sier 19-åringen og tar et godt tak rundt den spesialutviklede spaken i maskinen.

- Det kan jeg skrive under på, repliserer maskiningeniør Roar Lindalen, fagansvarlig for underjordsmaskiner i Skanska. Det var han som rekvirerte ombygningen av tunnellasteren som nå har to styresystemer.

Ble «gitt opp»

Kjellmann var bare tidlig i anlegg-utdanningsløpet da han fikk sleng på motorsykkelen og dundret inn i autovernet. Da han mirakuløst kom til seg selv flere uker senere, var det uvitende om at han hadde blitt «gitt opp» både av Universitetssykehuset i Tromsø og Rikshospitalet.

Spesialister i Sverige fikk til slutt oppdraget med å berge livet til gutten, noe som blant annet involverte en meget komplisert operasjon hvor de åpnet ryggmargen til Eskil.

I nærmere ti uker lå han på sykehuset i Sverige, og drømmen om å kjøre anleggsmaskin igjen var bare det; en drøm, et fantasibilde.

To systemer

Kjellmann klarte seg imidlertid, og han bærer ikke preg av å være funksjonshemmet utover den ene armen som er lam. Likevel er veien inn i hytta på en underjords 988K lang. Men når mange nok vil få til noe, er det utrolig hva som kan oppnås.

Skanska, der Kjellmann var og er lærling, kontaktet Pon Equipments avdeling for spesialprodukter og drøftet muligheten for å bygge om maskinen slik at 19-åringen kunne fortsette anleggskarrieren.

Prosjektleder Jon Einar Holum og kompani hos Pon tok jobben, og nå er den ombygde Cat-en med to komplette systemer både sertifisert og langt på vei velprøvd.

AT.no var med da Holum og kollega Dag Strøm var på befaring like før sommeren 2019.

- Det er godt å se at systemet fungerer for Eskil og Skanska, konkluderte Holum.

Automatiske funksjoner

Den ombygde maskinen kan altså styres med både én og to spaker. En nøkkelbryter svitsjer mellom de to betjeningsmønstrene, og for sikkerhets skyld må maskinen stå i ro når man skifter.

Pon har ikke gjort noe med den originale hydraulikken, men i stedet etablert to systemer.

Holum forklarer hvordan opplegget fungerer:

- I den ene modusen fungerer maskinen som originalt, bortsett fra at den alternative joysticken må brukes. I det andre tilfellet, eller under tilpasset drift, så flyttes maskinens lasterbetjening over på denne nye joysticken. Her betjenes da lasterløft, tilt og sidetippskuffe med tommelhjul som antagelig er kjent for mange.

- Hjullasteren har også automatiske funksjoner som for eksempel å senke skuff til predefinert posisjon i en lastersyklus. Denne funksjonen er også ivaretatt ved at tommelhjul og valgt trykknapp betjenes samtidig (aktiverer kick).

Systemet er forøvrig modulbasert, og Pon kan dermed konvertere det også til andre typer maskiner. Hvilket de allerede har gjort; på en D6 dozer tilhørende Vassbakk & Stol.

Den spesialutviklede joysticken gjør føreren i stand til å betjene hjullasteren med én hånd. Systemet er modulbasert, og kan også konverteres til andre typer maskiner.
Den spesialutviklede joysticken gjør føreren i stand til å betjene hjullasteren med én hånd. Systemet er modulbasert, og kan også konverteres til andre typer maskiner.
Roar Lindalen (t.v.) er fagansvarlig for underjordsmaskiner i Skanska. Det er han som be­­­stilte ombygning av 988K-en.
Prosjektleder Jon Einar Holum fra Pons avdeling for spesialprodukter på inspeksjon hos Kjellmann i den ombygde maskinen.
Powered by Labrador CMS