Tre eksempler på kjøreforbud. Fra venstre: Nedslitt dekk der cord er synlig, avrenning fra lastebil har frosset foran lys og skilt og last som ikke er sikret godt nok.
Tre eksempler på kjøreforbud. Fra venstre: Nedslitt dekk der cord er synlig, avrenning fra lastebil har frosset foran lys og skilt og last som ikke er sikret godt nok.

- Mye bra, men noen slurver - eller bryr seg ikke

- De fleste har det meste i orden, men det er likevel for mange som slurver – eller som rett og slett ikke bryr seg, skriver Statens vegvesen etter grensekontroller i sør.

Publisert

57 kontrollører fra Statens vegvesen har den siste uka hatt et ekstra blikk på grenseovergangene sør i landet.

- Generelt vil jeg si at dekk og kjetting begynner å bli veldig bra. Av til sammen 2805 kjøretøy som var innom de fire kontrollplassene, fikk 187 gebyr for mangler på dette. Det viser at de aller fleste nå begynner å få med seg at det ikke nytter å komme hit uten å ha vinterutrustningen i orden, sier Geir Thomas Finstad, som er leder for kontrollmannskapene i Hedmark (Innlandet).

Av de 2805 tungbilene som var innom kontrollstasjonene på Svinesund, Ørje, Magnormoen og Østby i løpet av uka, ble 1256 underlagt kontroll. På 705 av de kontrollerte, ble det avdekket feil eller mangler. 395 tilfeller ble vurdert til å være så trafikkfarlige at kjøretøyet fikk forbud mot å kjøre videre til feilen var rettet opp.

Slurv med lastsikring

- Kjøreforbud bli ilagt når vi for eksempel avdekker grove tekniske mangler eller når vi kommer over last som er dårlig sikret. Det siste ser vi dessverre litt for mange tilfeller av. På Svinesund stoppet vi blant annet en lastebil som fraktet ingefærøl. Pappeskene flaskene sto i var så dårlig sikret at de sto i fare for å falle ned eller ut ved neste brå sving eller kraftige nedbremsing. Her gambler føreren både med lasten han har i oppdrag å frakte og med trafikksikkerheten til andre trafikanter. Knuste flasker i vegbanen er det ingen som ønsker å møte på, sier Øyvind Grotterød som er leder for mannskapene på Ørje og Svinesund.

Han legger til at det var altfor mange som fikk kjøreforbud på grunn av «juggel og utstyr i frontruta».

- Dette er direkte trafikkfarlig og jeg ber sjåførene om å rydde frontruta si slik at de har god sikt, sier Grotterød.

Tre eksempler på kjøreforbud. Fra venstre: Nedslitt dekk der cord er synlig, avrenning fra lastebil har frosset foran lys og skilt og last som ikke er sikret godt nok.
Tre eksempler på kjøreforbud. Fra venstre: Nedslitt dekk der cord er synlig, avrenning fra lastebil har frosset foran lys og skilt og last som ikke er sikret godt nok.

Snø og is på lys og skilt

Vinterværet denne uka førte også til en del kjøreforbud på grunn av at lys og registreringsnummer var dekket av snø og is.

-  Vi kommer stadig over eksempler på tungbiler som frakter fisk, der det renner vann ut av lasterommet. Dette er også eksempel på dårlig lastsikring. Væsken fryser til is foran både lys og nummerskilt, og store isklumper kan falle av å skade andre. Slikt fører til kjøreforbud fram til feilen er rettet opp, forklarer Geir Thomas Finstad.

17 anmeldelser

I løpet av ukens grensekontroller, ble det utstedt 17 anmeldelser til førere og transportfirmaer.

Det er de groveste overtredelsene som blir anmeldt. Denne uken gjaldt det blant annet brudd på kjøre- og hviletidsreglene, manglende dokumentert yrkessjåførkompetanse og de groveste tilfellene av feil eller mangler ved kjøretøyet.