El-lastebiler fra Einride - nå MED førerhus

Einride er mest kjent for førerløse lastebiler, men skal nå levere elektriske lastebiler med førerhus i samarbeid med DAF.

Publisert

Sveriges første elektriske lastebilflåte skal etter planen rulle ut på veiene i oktober. De 42 tonn tunge lastebilene skal kjøre for mat- og drikkeprodusenten Oatly.

Fakta Einride/Oatlys lastebiler

Vekt med last: 42 tonn
Gjennomsnittstrekning: 200 km/døgn
Co₂-kutt: 107,5 tonn/år
Teknologi: Einride
Programvare: Einride
Lastebil: DAF
El-motor: Emoss

Ifølge pressemeldingen fra Einride skal bilene til sammen kjøre 100 mil daglig. Samtidig er det oppgitt at hver bil i snitt kommer til å kjøre 200 km/t i døgnet, så da får vi anta at det er snakk om fem elektriske lastebiler.

Les også: Asko har bestilt 55 elektriske Scania-er

Samarbeid

Selve lastebilen er det DAF som skal stå for, mens det unge svenske selskapet Einride skal levere software og teknologiplattformen. El-motoren skal leveres av Emoss.

- El-transport er en sentral del av vår globale plan for bærekraftig logistikk. Innkjøringen av el-lastebilene blir riktignok en ekstra kostnad de første årene, men det er en investering for å redusere utslippene og øke effektiviteten i hele kjeden, sier Simon Broadbent i Oatly.

Fra og med oktober kommer ni av ti transporter til Oatlys lager i Helsingborg å kjøres elektrisk. Ifølge Einride skal Oatly spare 107,5 tonn co₂-utslipp årlig.

- Skiftet til el-drift skjer i steg, der vi samordner gammel manuell og ny digital teknikk gjennom både teknologiplattformer og programvare. Det berører produksjon, lager og hele virksomheten. Derfor er det naturlig og nærmest et krav at den første el-lastebilflåten fødes i et nært samarbeid mellom en nytenkende produsent og en teknologibedrift, sier Robert Falck, grunnlegger og CEO i Einride.

12 mil med 42 tonn totalvekt

Oatlys el-lastebiler hevder å være først i Europa med virkelig tunge elektriske transporter.

- Gjennom å planlegge transportene nøye, kan vi kjøre 42 tonn tunge lastebiler 12 mil uten å lade. Det handler om å optimere og koordinere sjåfører, kjøretøy, ruter og lading med programvaren. I hvert Oatly-skift kjører vi for eksempel med tre sjåfører i totalt fire ulike lastebiler. Dette er en ny måte å tenke på i transportverden. Dette gjør vi for å alltid ha en lastebil på lading, noe som sliter mindre på batteriene og dermed er mer holdbart og økonomisk, sier Jonas Hernlund, salgssjef i Einride.

Fjernstyring i fremtiden

For Einride, og kanskje Oatly, vil neste skritt være fjernstyrte, førerløse lastebiler.

- Fjernstyring er et naturlig steg for å effektivisere ytterligere. Før det, skal Oatly elektrifisere flere transportkjeder rundt om i verden. Vi håper også at partnerne våre legger merke til dette, og går over til el-drift. Vi leder utviklingen i dag, og har tenkt å fortsette å lede den, sier Simon Broadbent i Oatly.