Polestar 2: Statens vegvesens nye biler yter 300 kW og har firehjulstrekk.
Polestar 2: Statens vegvesens nye biler yter 300 kW og har firehjulstrekk.

Vegvesenet anskaffer 140 stk. Polestar 2 elbiler

Med 408 hk og firehjulstrekk, skal Vegvesen-ansatte komme effektivt frem i Polestar 2.

Publisert

- I klimakampen skal Vegvesenet være en del av løsningen, ikke en del av problemet. Vi tar nå et viktig steg på veien mot nullutslipp fra bilparken vår, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hos Vegvesenet er det nå «ut med 155 fossilbiler og inn med 140 nye elbiler og 15 hybridbiler».

Polestar 2, Toyota Rav4 og 50 elvarebiler

I 2020 skal Statens vegvesen bytte ut 155 personbiler. 140 av de nye bilene blir elbiler. De 15 siste blir plug in-hybridbiler.

Polestar 2

  • Elektriske motorer: 2 elektriske motorer (bak- og foraksel)
  • Batterier: 78 kWh i 27 moduler
  • Rekkevidde: 470 km (WLTP)
  • 0–100 km/t: 4,7 sekunder
  • Effekt: 300 kW / 408 hk
  • Dreiemoment: 660 Nm
  • Volum lastepass: 440 liter (foran og bak til sammen)
  • Seter: 5 seter
  • Dimensjoner (L/H/B): 4,6 m / 1,48 m / 1,98 m
 

De 140 elbilene blir leaset gjennom selskapet Leaseplan og er av merket Polestar 2. Hybridbilene er Toyota Rav.

I tillegg skal 50 fossildrevne varebiler i løpet av høsten erstattes av 50 varebiler med elektrisk motor.

- De neste årene ønsker vi å øke andelen miljø- og klimavennlige biler enda mer, sier Hovland.

- Ikke for stor og dyr, men likevel stor nok

- For oss er det viktig at våre nye biler er miljø- og klimavennlige. Den skal ikke være for stor og dyr, men likevel stor nok for våre mange ulike formål. Videre må de være sikre og praktiske. Og selvsagt må økonomien være fornuftig, sier Hovland.

Veidirektør Ingrid Dahl Hovland er fornøyd de nye bilene.
Veidirektør Ingrid Dahl Hovland er fornøyd de nye bilene.

Tre fakta om Vegvesenets nye elbil, Polestar 2:

  • Rekkevidde 470 kilometer
  • Hengerfeste (1,5 tonn)
  • Firehjulstrekk

Besparelse: Ti millioner kroner per år

Som en stor kunde opplyser Statens vegvesen å ha «fått gode betingelser på leasingavtalen knyttet til de nye elbilene».

Vegvesenet regner med å spare ti millioner kroner per år på å bytte ut fossildrevne biler med de 140 elektriske personbilene, og de 50 elektriske varebilene.

- Det føles veldig godt å vite at vi bidrar både til et bedre klima, et bedre miljø og vi sparer penger – penger vi kan bruke på andre samfunnsnyttige ting, sier Ingrid Dahl Hovland.